Lázár, Olimpia

A D-vitamin aktiválja a tbc-re adott immunválaszt

2011.10.13. 11:58
A D-vitamin aktiválja a szervezet tuberkulózisra adott immunválaszát, így nélkülözhetetlen a betegség legyőzésében - állapították meg amerikai kutatók.

Régóta tudják a szakemberek, hogy a D-vitamin fontos szerepet játszik a tbc-re adott immunválaszban, de a Science Translational Medicine című szakfolyóiratban most közzétett tanulmány az első, amely szerint jelenléte nélkülözhetetlen a megfelelő mértékű immunválasz kiváltásában.

Az eredmény alapvetően fontos lehet a betegség elleni küzdelemben olyan területeken, mint Afrika, ahol az emberek esendőbbek a tbc-vel szemben és gyakoribb a D-vitamin hiánya is. Bár sok napsugárzás éri az itt élőket, a sötét bőr több melanint tartalmaz, ami véd az ibolyántúli sugaraktól, és egyúttal csökkenti a D-vitamin termelődését is.

A tbc-s betegek gyógyítására szakosodott szanatóriumok hagyományosan napos helyekre épültek, ami észrevehetően segíteti a páciensek gyógyulását. A vizsgálatok azt mutatták, hogy a D-vitaminra elengedhetetlenül szükség van ahhoz, hogy a T-sejtek interferont termeljenek, amely a sejteket a baktériumok megtámadásában segíti.