Móric
Index - In English In English Eng

Megfejtették a dinnye genomját

2012.07.06. 11:49

Kilenc spanyol kutatóközpont együttműködésével elkészült a közkedvelt nyári gyümölcs, a dinnye genomjának teljes leírása. A genetikai elemzésbe hét dinnyeváltozat került be, az eredményeket az amerikai tudományos akadémia folyóiratában, a PNAS-ben ismertették a szakemberek.

000 Del6105483
Fotó: Noah Seelam / AFP

A genomszekvenálás megállapítása szerint a dinnye DNS-ében 450 millió bázispár, illetve 27 427 gén van. A dinnye genomja ezek szerint jóval nagyobb, mint legközelebbi rokonáé, az uborkáé, amely csak 360 millió bázispárral rendelkezik. A nukleinsav bázispárok jelentik az élőlények DNS-ének alapegységét.

A kutatók szerint a különbséget főként az úgynevezett transzpozonok nagy száma okozta. Ezek mozgékony genetikai elemek, a DNS-lánc kisebb-nagyobb szakaszai, amelyek képesek a láncon belül más helyre átugrani. „Nem találtunk friss duplikációkat a genomban, amelyek pedig gyakoriak a növényi genomokban" – magyarázta Pere Puigdoménech kutatásvezető, a barcelonai Mezőgazdasági Genomikai Kutatóközpont munkatársa.

Sikerült a kutatóknak 411 olyan gént is azonosítaniuk, amelyek a növény betegségekkel szembeni ellenállóképességével vannak összefüggésben. Keresték a gyümölcs érésével és más fontos élettani folyamataival kapcsolatba hozható géneket is: ezek azért fontosak, mert alapvetően meghatározzák a gyümölcs minőségét, ízét és zamatát.

000 APH2002041389066
Fotó: AFP

Összesen 89 gént találtak, amelyek működése a folyamathoz köthető. Huszonhat gén a dinnye színéért felelős karotinoidok felhalmozódását befolyásolja a gyümölcsben, 63 pedig a cukor felhalmozódásáért és a gyümölcs ízéért felel. Utóbbi gének között 21 olyan van, amelyeket most először írtak le.

A növény genetikai felépítésének és az egyes gének működésének pontos ismerete segíti a mezőgazdasági kutatókat az értékesebb tulajdonságú, ellenállóbb változatok termesztésében.