Rafael

Kimeríti a tintahalat a többórás szex

2012.07.18. 13:59

Ausztrál kutatók a tintahal szexuális szokásait tanulmányozva megállapították, hogy nagy árat fizet az állat a kimerítő, többórás párzásért. A fáradtság miatt a tintahal nem talál elég élelmet, kevéssé tudja elkerülni a ragadozókat, és lassabban tér magához egy újabb párosodásra. Amanda Franklin, a Melbourne-i Egyetem munkatársa, aki a Biology Letters című szakfolyóiratban megjelent tanulmány egyik szerzője volt, úgy véli, hogy a párzás biológiai árának megismerése fontos információkkal szolgálhat a reprodukciós stratégiák fejlődéstörténetére és az öregedésre vonatkozóan.

Néhány állat számára a szexuális hajtóerő, majd a párzás a végső áldozatot, a halált jelenti, de a legkevesebb, hogy energiabefektetést és erőfeszítéseket kíván meg tőle. Ez különösen érvényes a tanulmányban vizsgált tintahalra (Euprymna tasmanica), egy hét centiméter hosszúságú, kerek testű fejlábú állatra. Ez a tintahalfaj gyorsan él és fiatalon hal meg, rövid, mindössze egy évig tartó élete során számos partnerrel párosodik. Ezek az együttlétek egyenként háromórásra is nyúlhatnak. Az aktus alatt a hím a nősténybe kapaszkodik, megmarkolja és vizet fúj köpenyére, a feje mögötti gumószerűen kidudorodó testrészére.

Franklin és kutatócsoportja ennek a rituálészerű aktusnak az energiaigényét vizsgálta. A fogságba ejtett tintahalakat víztartályba tették, ahol a futópad vízi változatán tesztelték állóképességüket: az állatoknak a végkimerülésig kellett úszniuk. Másnap a hím tintahalakat nőstényekkel hozták össze, majd szex után ismét úszástesztet végeztek rajtuk, árral szemben. A kutatók úgy találták, hogy ezután a tintahalak csak feleannyi ideig tudtak úszni, és akár 30 percre is szükségük volt, hogy visszanyerjék eredeti állóképességüket. A tudósok azt sem tartják kizártnak, hogy az Euprymna tasmanica rövid élettartamáról is az tehet, hogy a végkimerülésig folytatja szexuális aktusait.

Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.

Indamedia Csoport