Bertalan
Index - In English In English Eng

Sikeres fúrás az antarktiszi Whillans-tavon

2013.01.28. 17:03

Amerikai tudósok január 27-én sikeresen megfúrták az antarktiszi jég alatt rejtőző Whillans-tavat. Egy hónappal ezelőtt hasonló expedíción vettek részt brit tudósok, az Ellsworth-tavat azonban nem sikerült megfúrni. Az amerikai fúrás a WISSARD nevű (Whillans Ice Stream Subglacial Access Research Drilling) projekt keretében hajtották vége, a haditengerészet és a National Science Foundation's Office of Polar Programs támogatta.

lake-whillans-map
Fotó: WISSARD Project / livescience.com

A következő napokban az eszközöket 800 méter mélyre eresztik a lyukban, hogy méréseket végezzenek, és vízmintát hozzanak a felszínre további tanulmányozásra. A csapat valószínűleg elérte az elzárt tó felszínét. „A forróvizes fúrón található érzékelők víznyomásváltozást mutattak, ami azt jelentheti, hogy a járat elérte a tavat. Éjjel kapunk vizuális megerősítést a leeresztett kamerától” – írja a Wissard csapata hivatalos blogján.

A csapat már tavaly decemberben végzett próbafúrásokat a Ross Ice Shelf nevű ponton. A rendszerek akkor hibátlanul működtek. A forróvizes fúró két 225 kilowattos generátorral működik, ezeket már korábban is használták a Déli-sark fúrására.

A legnagyobb kihívást az jelenti, hogy a csapat meg tudja óvni a jég alatti tóból származó, esetlegesen mikroorganizmusokat tartalmazó mintákat a szennyeződésektől, mivel a projekt célja a tó ökoszisztémájának tanulmányozása. Még a fúráshoz használt 90 Celsius-fokos víz is tartalmazhat baktériumokat, amelyek szennyezhetik a tavat. Ezért a fúrás előtt ultraibolya sugárzással tisztítják a fúrófejet.