Olivér

Cukortól ragyog a rákos daganat

2013.07.09. 13:41

A University College of LONDON (UCL) munkatársai új módszert fejlesztettek ki, amely a sejtek cukorfelhasználásának megfigyelésével azonosítja a betegséget. A rákos sejtek kiemelkedően sok glükózt, azaz egyszerű cukrot fogyasztanak, ami a daganat gyors növekedéséhez szükséges.

A mágnesrezonanciás képalkotó készülék (MR) egyszerű áthangolása után a Londoni Egyetem (UCL) kutatói felfedezték, hogy ha a vizsgált páciens valami cukrosat evett, a daganat fényesen ragyogott a képernyőn – idézte a Daily Mail brit napilap a Nature Medicine tudományos lapban megjelent tanulmányt.

Az eljárás olcsóbb és biztonságosabb, mint a radioaktív vizsgálati módszerek, és a fejlesztők szerint másfél éven belül széles körben elérhető lehet. A jelenleg használt technika a sugárzás miatt várandósok és gyermekek esetében nem használható, ezen kívül csak nagy kórházakban és speciális központokban áll rendelkezésre. Ezzel szemben az MR-készülék általánosan elterjedt, tehát a betegeknek kevesebbet kell utazniuk, a módszernek nincs káros hatása, gyakran ellenőrizhető vele, hogyan reagál a daganat a kezelésre. Olcsósága és ártalmatlansága miatt a kutatók abban reménykednek, az új eljárás javítani fog a rákos betegek gyógyulási arányán.

A kutatás során béldaganatos egereket vizsgáltak, és azt találták, hogy a cukorfogyasztást követően az MR-készülék kimutatta a rákos sejtburjánzást. Néhány daganatos betegnél is sikerrel próbálták ki.

Szuri nélkül működik

"Bíztatóak az első eredmények. A daganat körüli területen követhető volt a cukorfelvétel" - mondta Mark Lythgoe, az UCL Biomedikai Képalkotó Központjának igazgatója, a tanulmány egyik szerzője. Most a pozitronemissziós tomográfia (PET) segítségével végzik el a vizsgálatokat, melynek során a betegnek radioaktív anyagot tartalmazó injekciót adnak. Az új módszerhez tű sem kell. "Elegendő egy fél tábla csokoládé. A cukros étel gyorsan felszívódik, tehát egyáltalán nem kell megszúrni a pácienst" - magyarázta Lythgoe.

"A radioaktív anyag mindig jár némi kockázattal. Ritkán alkalmazható, várandósoknak és gyermekeknek pedig nem megfelelő. A túl nagy mennyiségű sugárzás árthat a DNS-nek, sejthalálhoz vagy sejtkárosodáshoz vezethet, ami újabb rákos folyamatot indíthat el" - fűzte hozzá Lythgoe.

A kutatók szerint a cukor felszívódását káros következmények nélkül, tetszés szerinti gyakorisággal lehet vizsgálni akár hetente, naponta. "Az új módszer rádióhullámok útján követi a cukor mágneses rezgéseit a testen belül, így a hagyományos MR-készülékkel kimutatható a daganat" - magyarázta Simon Walker-Samuel, a kutatás vezetője.

Kat Arney, a Brit Rákkutató Intézet tudományos kommunikációs igazgatója elmondta, a módszer klinikai tesztjei folyamatban vannak, ám édesség vagy csokoládé helyett pontosan ellenőrzött, tiszta glükóz elfogyasztása után vizsgálják a betegeket.