Alfréd

Lefényképeztek három fiatal exobolygót

2013.12.13. 11:00

Másik csillag körül keringő bolygót közvetlenül megfigyelni, lefényképezni nagyon nehéz, mivel nagyon halványak a csillagukhoz képest, így elvesznek annak a ragyogásában. Néhány kivételes esetben azonban könnyebb lehet a dolog: a bolygók viszonylag melegek, így infravörös tartományban fényesebbek.

A fiatal bolygók még forróbbak, infravörösben még fényesebbek. A hideg, vörös törpecsillagok halványak, így még könnyebb mellettük észrevenni egy bolygót. Ha még közel is van a csillag, akkor még egyszerűbb a dolog, mert könnyebb felbontani a csillag-bolygó rendszert.

Mostanáig összesen körülbelül tucatnyi exobolygót sikerült közvetlenül lefényképezni, és még ezek közül is bizonytalan némelyik besorolása (akár barna törpecsillagok is lehetnek), mivel gyakran nem ismerjük pontosan a tömegüket. A csillagászok most három bolygóval növelték a katalógust.

FW Tau b

Az FW Tau talán a legérdekesebb a három rendszer közül. Maga a csillag egy 470 fényév távolságra lévő kettős rendszer, két kis tömegű, vörös törpe taggal, melyek 11 CSE távolságra keringenek egymás körül. Tőlük 300 CSE távolságban (a Nap-Neptunusz távolság tízszerese) fedezték fel az új bolygót.

20131204b-fwtau
Fotó: Csillagaszat.hu

A bolygót már 2001-ben sikerült észlelni, de egészen idáig kellett várni a csillagrendszerrel közös térbeli mozgást megerősítő mérésekre. Az FW Tau b jelzésű planéta tömege tízszerese a Jupiterének, a felszíni hőmérséklete 1700 Celsius-fok.

ROXs 42B b

A ROXs 42B szintén kettőscsillag, a Napnál kisebb és hűvösebb, nagyon fiatal (alig 7 millió éves) komponensekkel, 390 fényév távolságra a Földtől. A csillagpártól 140 CSE távolságra felfedezett új bolygó 11-szer nagyobb tömegű, mint a Jupiter, felszíni hőmérséklete 1900 Celsius-fok.

20131204b-roxs42b2

ROXs 12 b

A ROXs 12 egy magányos, vörös törpecsillag, szintén 390 fényév távolságra a Földtől. A tőle 210 CSE távolságra felfedezett objektum 16 ± 4 jupitertömegű, vagyis hibahatáron belül lehet egy nagy tömegű bolygó, de akár egy kisebb barna törpecsillag is.

20131204b-roxs12
Fotó: Csillagaszat.hu

A több sávban végzett infravörös mérések alapján az FW Tau b és a ROXs 42B b közös érdekessége, hogy anyagbefogási korong található körülöttük, vagyis ezen óriásbolygók kialakulása még nem fejeződött be.

A csillaguktól ekkora távolságban, ilyen nagy tömeggel létrejövő kísérők kialakulására adott magyarázat még mindig sok fejtörést okoz a bolygókeletkezés modellezésével foglalkozó szakembereknek. Ezen három új objektum követésével, fizikai paramétereik pontosításával remélhetőleg értékes adatokat kapunk a jövőben a modellek finomításához.