Botond, Mózes

Felhőket találtak egy közeli exobolygón

2014.01.01. 12:27

Nagyjából 40 fényévnyire fekszik a Földtől a GJ 1214b. Ez egy forró Szuperföld, amely egy vörös törpe körül kering. A Hubble űrtávcső segítségével a kutatók találtak valamit a bolygó légkörének felső részén, amit felhőként azonosítottak.

exoplanet-gj-1214b
Fotó: NASA

A tanulmány a Nature magazin január 2-ai számában fog megjelenni. A GJ 1214b az egyik olyan bolygó, amelyet a kutatók előszeretettel vizsgálnak abban reménykedve, hogy élhető bolygót találnak egy másik csillagrendszerben.

A bolygót korábban párás vízivilágnak nevezték el, mert sűrűsége túl alacsony volt ahhoz, hogy kőzetbolygó legyen, de túl magas ahhoz, hogy gázbolygóvá nyilvánítsák. Sokáig vitatkoztak ezen és még most nem döntöttek a kérdésben.

A Hubble számtalan képet készített, ahogy a bolygó elhaladt a csillagja előtt. Vizsgálták infravörös és a látható fény tartományában is, hogy megpróbálják kitalálni, milyen lehet a légkör összetétele. Azt most sem tudják, hogy miből vannak a felhők, de legalább abban biztosak, hogy ott vannak. Abban is biztosak, hogy teljesen mások, mint ami a Földön előfordulhat. Talán a 2018-ban működésbe lépő James Webb űrtávcsővel többet megtudhatnak.