DNS alapján választunk párt

2014.05.20. 14:57

Nagyobb valószínűséggel választanak az emberek hozzájuk hasonló DNS-ű házastársat –állapította meg egy amerikai tanulmány, amely szerint a hasonló műveltség a genetikai hasonlóságnál is nagyobb szerephez jut a párválasztásban. Statisztikailag a házastársak több jellemvonásban hasonlítanak egymáshoz, ebbe a körbe tartozhat a vallás, a kor, a rassz, a bevétel és a műveltség is egyebek mellett. A házas felek genetikai hasonlósága azonban kevésbé érthető - írja az MTI.

Az amerikai Proceedings of the National Academy of Sciences folyóirat új számában megjelent tanulmány szerzői 825 fehér, nem latin-amerikai, 1930. és 1950. között született amerikai pár genetikai állományát hasonlították össze. A Colorado Boulder Egyetem tudósai kifejezetten azt az 1,7 millió egypontos nukleotid-polimorfizmust vizsgálták, amelyek az emberek különbözőségéért felelnek. Megállapították, hogy a házasok DNS-ében kevesebb volt az eltérés, mint két véletlenszerűen kiválasztott ember DNS-e között.

A műveltség viszont még mindig mindent visz: ezzel szemben a genetikai preferencia erősésge csupán egyharmad, azaz inkább döntünk közös műveltség alapján, és csak a második a sorban a genetika.

A tanulmány a szerzők szerint alkalmas lehet későbbi statisztikai modellek kidolgozására a genetikai különbözőségek jobb megértése céljából. A kutatók szerint a vizsgálat kiterjeszthető más rasszokra, és az is érdekes kérdés lehet, hogy a barátok között is fellelhető-e hasonlóság a DNS-ük tekintetében.

Dr. Máriás