Vendel

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Theia tényleg létezett, és összeütközött a Földdel

2014.06.06. 16:08

Egy új tanulmány arra a következtetésre jutott az Apollo küldetések által gyűjtött holdkőzeteket elemezve, hogy tényleg létezett egy bolygó, amely 4,5 milliárd évvel ezelőtt összeütközött a Földdel. Az elméletek szerint a Theia bolygó és a Föld ütközéséből alakult később a Hold.

A Theia úgynevezett trójai bolygó volt, trójainak nevezik azokat, amelyek az adott bolygó előtt keringenek és görögöknek, amelyek mögötte haladnak. Miután a Theia pályája instabillá vált, összeütközött a Földdel.

Daniel Herwartz, a University of Goettingen csillagásza a tanulmányban kifejti, hogy most először találtak olyan kőzetet a Holdon, amely nem a Földről származik. Az eddigi vizsgálatok csak földi eredetű kőzetet találtak a Holdon.

Ez lehet a Theia létezésének bizonyítéka, amely megsemmisült az ütközés során. De törmelékeiből és a Földből kiszakadt kőzetből alakult ki a Hold. Az elmélet egyébként az 1980-as évek óta viszonylag elfogadott a csillagászok körében még akkor is, ha közvetlen bizonyíték nem volt rá. Számítógépes modellek azonban levezették az ütközést.

A csillagászok úgy tartják, hogy minden egyes bolygónak sajátos a kőzete. Olyan mint egy ujjlenyomat, mert az oxigén izotópok sajátos arányán alapul. Így tudják egymástól megkülönböztetni a meteorokat és meghatározni azok eredetét.

A Föld és a Theia nagyon hasonló felépítésű lehetett, mert egymáshoz nagyon közel alakultak ki. Ezért lehet olyan kicsi a különbség a két kőzet között.