Olivér

1,6 millió éve kínoz minket a herpesz

2014.06.13. 15:26

Főemlős őseinktől kaptuk el a herpeszvírust, amely manapság az emberi populáció kétharmadában megtalálható, állapította meg a Kaliforniai Egyetem gyógyszerészeti karának tanulmánya. A szakértők felfedezték, hogy a Herpes simplex már a két lábon járó őseinket is megtámadta, jóval az emberi faj megjelenése előtt, és azóta terjed tovább közöttünk a vírus nemi úton, nyállal és érintéssel.

A csimpánzok körülbelül 6 millió éve fertőződtek meg, és 1,6 millió évvel ezelőtt passzolták tovább a vírust elődeinknek. Most a főemlősök körében csak az embert fertőzi meg a herpesz mindkét típusa, a HSV-1 és HSV-2.

A kutatók a molekuláris evolúció fejlett modelljeit alkalmazva azt is megállapították, hogy a HSV-1 sokkal korábban megjelent az emberekben, mint a másik típus. Az utóbbi, a HSV-2 génjei nagy hasonlóságot mutatnak a csimpánzokat is megfertőző víruséval, de ezt a változatot is jóval a modern csimpánzok, illetve a Homo sapiens emberfaj 200 ezer évvel ezelőtti megjelenése előtt sikerült elkapni.