Lassítson! Szitakötő!
Az amerikai szitakötők közül egyedül a Somatochlora hineana (Hine's emerald dragonfly; Hine smaragd szitakötője) szerepel a szövetségi államok veszélyeztetett rovarfajainak listáján. A szitakötőkből mára a wisconsini Door megyében maradt fenn a legtöbb példány.
Sajnos az itteni homokos partok, illetve a cseresznyés- és almáskertek a turistákat is vonzzák, nemcsak a rovarokat. Az autózók évente átlagosan 3300 smaragd szitakötőt gázolnak halálra. Bár nem tudni pontosan, hány példány maradt a rovarokból, de a doori populációt tízezresre, a chicagói régióban élőt háromezresre becsülik.
Door megyében már kihelyezték a szitakötő-áthaladásra figyelmeztető táblákat a rovarok kedvelt élőhelyein. De vajon hány sofőr fog kétségbeesetten a fékre taposni, ha egy poros földúton meglát egy szitakötőt? És hogyan fogják észrevenni őket? És mi villan át a szitakötő agyán, amikor nekicsapódik a szélvédőnek?*
Dél-dakotai kutatók megállapították, hogy nem az ütközéssel van a baj, hanem a sebességgel. Minél gyorsabban hajtanak az autósok, annál valószínűbb, hogy az ütközésbe a szitakötők belehalnak. A megoldás tehát a sebességkorlátozás lenne.
Hit & Run
Amber Furness, a Dél-Dakotai Egyetem végzős hallgatója maga végezte el a szükséges kísérleteket. Egy Gopro kamerát szerelt a kisteherautója motorháztetejére, és Door megye útjain autózott, váltakozó, 24-88 kilométeres óránkénti sebességgel. A kamera rögzítette a rovarok pozícióját az ütközés előtt, és Furness, hogy megállapítsa, biztosan elütötte-e a szitakötőt, egy üveglapot is szerelt az autó elejére, hogy a tetemek ne a motortérben kössenek ki.
A kísérlet azt az eredményt hozta, hogy a rovarok túlélik, ha 56 kilométeres óránkénti sebességgel nekik hajtanak: ilyenkor átbucskáznak a motorháztetőn, és tovább repülnek. Ha ennél nagyobb sebességgel ütköznek, az végzetes lehet a szitakötőkre nézve; az is elég, ha az ütközés miatt sokkot kapnak, és a földre zuhannak, ahol egy másik autó halálra gázolhatja őket.
Bár nincs olyan sebességhatár, ami minden szitakötőnek garantálná a túlélést, Furness szerint a 48 kilométeres óránkénti sebesség lenne az optimális érték.
*A segge.