Gyöngyi

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Magyar kutatók óriásvírusokat találtak a Föld legnagyobb sósivatagában

2015.12.16. 16:12

Az ELTE PIT Bioinformatikai Csoportjának kutatói a világon elsőként bizonyították, hogy a sós sivatagokban megélhetnek az óriásvírusok. A Kutch-sivatag óriásvírusait bemutató tanulmányt Kerepesi Csaba PhD-hallgató és Grolmusz Vince egyetemi tanár írta, és az Archives of Virology folyóiratban jelent meg.

A Föld legsósabb sivataga az India Gudzsarát területén található. A kutatók már találtak óriásvírusokat tengerekben, tavakban, folyókban és ipari hűtőtornyokban, de sós és sivatagi talajban még sosem.

Az óriásvírusokat francia kutatók 2003-ban fedezték fel angliai ipari hűtőtornyok biofilmjének vizsgálata közben. A vírusokat általában csak elektronmikroszkóppal lehet látni, és csak pár száz génjük van. Ezzel szemben az óriásvírusok közönséges fénymikroszkóppal is láthatók, és több ezer génjük lehet. Még saját élősködőik is vannak, a virofágok; ezek az óriásvírusok gazdasejtben való szaporodását hasznosítják.

Az ELTE tudósai indiai kutatók adatait elemezve találták meg az óriásvírusok DNS-szekvenciáit a Kutch-sivatag talajából származó mintákban. A vizsgálatokhoz az ELTE PIT Csoportjában fejlesztett Giant Virus Findert (Óriás Víruskereső), egy új bioinformatikai eszközt használták. Az eredmény azt mutatja, hogy

az óriásvírusok sokkal gyakoribbak lehetnek a Földön, mint azt eddig gondolták.

A DNS-mintákat gyakran használják a nyomozati munka során. A kutatók hasonló módon, a DNS szekvenciák hasonlósága alapján keresnek vírusokat a környezeti DNS mintákban. Összeállítottak egy óriásvírus-toplistát a vírusok genomjainak mérete alapján, majd egy kétfázisú, DNS-hasonlóságkereső eljárást alkalmaztak. Akkor vették igazoltnak egy óriásvírus jelenlétét, ha a legjobb DNS szekvencia-illesztések a vírustoplistában szereplő vírusok közül kerültek ki.