János, Pál
Index - In English In English Eng

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Növényi hemoglobin javítja a levegő minőségét

2016.06.14. 16:31

Korábban ismeretlen nitrogénmegkötő mechanizmust fedeztek fel német kutatók, és ezzel bebizonyosodott, hogy a lúdfű (Arabidopsis thaliana) javítani tudja a városi levegő minőségét. Ebben a közönséges gyomban növényi hemoglobin fehérjék segítik a légköri nitrogénoxid megkötését. A müncheni Helmholtz Zentrum kutatói a Plant, Cell & Environment című szaklapban publikálták a felfedezésüket.

A kutatás jelentőségét az adja, hogy világszerte több millió tonnányi nitrogénoxid (NO) kerül a levegőbe, és ez a gáznemű anyag irritálja az ember légzőszerveinek és szemének nyálkahártyáját. A káros anyag kibocsátásáért elsősorban az ipari létesítmények és a motorok felelősek.

Genetikai modell

A lúdfű rövid életű és teljesen jellegtelen gyomnövény, mégsincs semmi meglepő abban, hogy a tudósok elkezdték vizsgálni. Rövid élettartama és egyszerű genomja miatt a DNS-kutatások egyik kedvelt alanya.

Korábban úgy hitték, hogy a növények nem képesek megkötni a légköri nitrogénoxidokat, de a  Helmholtz Zentrum munkatársai felfedezték, hogy a kísérleteikben használt lúdfű milyen mechanizmussal köti meg a káros anyagot, és csatornázza be a nitrogént a metabolikus rendszerébe. A nagy mennyiségű nitrogénoxid még segítette is a növény növekedését.

A mechanizmus valószínűleg azért alakult ki, hogy a nitrogénben szegény talajon is biztosítsa a növény túlélését - közölte Gitto Kuruthukulangarakoola, a tanulmány vezető szerzője. A lúdfű előnyös tulajdonsága talán elgondolkoztatja a kertészeteket, hogy életben hagyják ezt a gyomnövényt, hiszen javítja a szennyezett városi levegő minőségét.