Lajos, Patrícia
18 °C
32 °C
Index - In English In English Eng

A tudományos magazinok nem ismerik az Erőt

2017.07.26. 09:07

Ön tudja, mik a midikloriánok? Ha nem, semmi probléma, hamarosan megtudja. Ha viszont tisztában van vele, akkor nyugodtan írjon róluk egy tanulmányt, egész biztosan találna olyan tudományos magazint, ami lehozná.

"A midikloriánok az élősejtekben található, mikroszkopikus méretű, szimbióta, egysejtű létformák. Minden élőlény sejtjeiben megtalálhatóak. Ha a midichloriánok elég nagy mennyiségben vannak jelen valakiben, lehetővé teszik számára, hogy érzékelje és manipulálja az Erő néven ismert titokzatos energiamezőt. A legmagasabb midiklorián-száma Anakin Skywalkernek volt, magasan 20 000 midi/sejt koncentráció fölött. Ez a példátlanul magas szám volt az oka annak, hogy Qui-Gon Jinn Jedi mester úgy vélte, Skywalkert maguk a midichloriánok nemzették." - írja a Kaminopédia.

Tehát: a midikloriánok teljes egészében fiktív valamik, amik George Lucas fejéből pattantak ki Jar Jar Binksszel együtt a Star Wars univerzum részeként. Azonban, ha az Erő szót kiveszem a szövegből, Anakin nevét pedig átírom Einsteinére, az egész akár még hihető, valóban létező dolognak is tűnhetne. Ez végül is annyira nem meglepő, hisz a Star Wars tudományos fikció, a sci-fi rajongók pedig igen morcosak akkor, ha a tudományos rész nem stimmel (nem véletlenül volt például A marsi is akkora siker). 

Ez egyébként rendben is van, az viszont már aligha, hogy tudományos magazinok képesek lehozni midikloriánokról írt tudományos cikket.

A ragadozó tudományos magazinoknak az Erő is belefér

Vannak olyan tudományos magazinok, mint például a Nature, ami az abszolút etalon ilyen téren, és ami ott megjelenik, arról mindenki 100 százalékos biztos lehet, hogy hiteles és tudományosan értékes munka. Azonban vannak ilyen kisebb, csak tudományosnak tűnő magazinok, amik leginkább arra gyúrnak, hogy lehúzzák a publikálási kényszerben lévő kutatókat. Őket a tudományos szleng ragadozóknak nevezi.

Erre a problémára akart rámutatni egy Neuroskeptic nevű blogger, aki fogta a Wikipédia mitokondriumról - az energia előállításában és annak elraktározásában szerepet játszó sejtszervecskéről - szóló cikkét, majd a szó "mitokondr" részt kicserélte "midichlor"-ra (mitochondria -> midichlorians). Sőt, még a filmben elhangzott Darth Plagueis sötét jedi mester történetét is beleírta a kamu tanulmányába, szóról szóra.

Persze azért a blogger egy kicsit átrendezte a szavakat, hogy a tanulmánya ne tűnjön egy az egyben plágiumnak, majd elküldte kilenc tudományos magazinnak. Ezekből három publikálta a fikciós dolgozatot, egy 360 dollárt kért a leközlésért, és mindössze egy utasította el a tanulmányt.

Mi is megcsináltuk

Bármennyire is durvának tűnik, ez valójában egy teljesen hétköznapi dolog, legalábbis olyan értelemben, hogy ez egy mindenhol tapasztalható, globális probléma.

Nekünk is volt egy hasonló kísérletünk, amikor az egyik szerkesztőnk kipróbálta magát az ezoterikus medicina szakértőjeként egy csodatevő tea kapcsán. Rákeresett a Google-ben, mit mondanak a valódi tudományos kutatások az articsóka élettani hatásairól, fogott három ilyen linket, majd köréjük költött egy csomó eszement hülyeséget. Aztán beküldte négy magyar alternatívmedicina-oldalnak közlésre: A Tudnodkell.info nem reagált, a Szabadon Ébredők pénzt kértek volna a közlésért, a Naturahírek és a Tudásfája viszont simán leközölte, betűhűen, helyesírási-stilisztikai hibákkal együtt, mindenféle ellenőrzés, szerkesztés nélkül. Persze ezek hobbiból, illetve aprópénzből üzemeltetett amatőr oldalak, nem is akarnak tudományosnak látszani. Amikor hasonló módszerrel szakfolyóiratokat lehet átverni, az viszont az egész tudomány hitelét rombolja.

Ez egyébként még mindig kevésbé szomorú, mint Dr. Olivia Doll esete, aki úgy lett hét különböző orvosi szaklap szerkesztőbizottságának is a tagja, hogy közben egy staffordshire terrier.