
Szinte nincs olyan család, baráti társaság, ahol ne lenne legalább egyvalaki, aki valamilyen mentális betegséggel, idegrendszeri zavarral vagy függőséggel küzd. Ez a kötet húsz megrázó igaz történetet tár fel.
MEGVESZEM
A hatvanas évek értelmiségijei ódákat zengtek az LSD csodálatos hatásairól, de a maiak – a jó hírnevük védelmében – inkább távol tartják magukat a témától. Peter Sjöstedt-H, az Exeteri Egyetem filozófiadoktora szerint ez eléggé ironikus, mert – mint azt a most megjelent, a témáról szóló könyvében kifejtette – a nyugati filozófia rengeteget köszönhet a hallucinogén szereknek.
Platón egyik kései művét, a lélek halhatatlanságáról szóló Phaidónt - mondja Sjöstedt-H - nagyrészt az eleusziszi misztériumok inspirálták. A szertartásokon a misztikusok egy kükeon nevű szert fogyasztottak. Bizonyítani nem tudják, de feltételezik, hogy a keveréknek pszichoaktív hatásai lehettek. Ez legalábbis megmagyarázná a víziókat, amiket a résztvevők átéltek ezeken a szertartásokon.
Sjöstedt-H szerint Platón egyes megjegyzései – például az, hogy
látni, hogy a test nem más, mint egy burok, amiből az ember kiléphet ezeken az élményeken át
– arra utalnak, hogy ő is fogyaszthatott a szerből. És ezt támasztják alá Platón nézetei a dualizmusról, miszerint a test és a lélek megkülönböztethetők.
A pszichedelikus élmény hatására teljesen feloldódhat az én. Többé nem lesz egyértelmű, hogy a testünk és az énünk egy és ugyanaz. A pszichedelikus trip részben az én elvesztésével jár, és az ilyen élmények könnyen kialakíthatják a dualsztikus világnézetet. Ez történhetett Platónnal is.
Ha a misztikusok csakugyan drogok hatására élték át a személyes istenélményeiket, az azt jelenti, hogy az egész nyugati kultúra egy látomásos drogbuliból fejlődött a ma ismert szintjére. Alfred North Withehead szerint a nyugati filozófia nem más, mint a Platón-művekhez írt lábjegyzetek sorozata. Ha Platón fő inspirációi a pszichedelikus szerek voltak, az azt jelenti, hogy az egész nyugati kánont akaratlanul is megihlette ezekkel a tapasztalataival.
Sjöstedt-H szerint alapvető fontosságú megérteni a pszichedelikus élményeket, ha szeretnénk átgondolt és alapos filozófiát kialakítani az elme működéséről.
Addig nem ismerted teljesen az elmédet, amíg nem tudsz magyarázatot adni az összes aspektusára.
A pszichedelikumok által kiváltott csúcsélmények értékes gyakorlati tapasztalatot nyújthatnak, például arról hogy mi a kapcsolat az agy és az elme között. A kutatások szerint a hallucinogének hatására egyes agyterületek kevésbé aktívak, holott a felfokozott tudatosságtól épp az ellenkezőjét várnánk. Az ilyen megfigyelések rámutatnak, hogy milyen bonyolult elmagyarázni az agy és az elme összefüggéseit. Ezt a filozófiai kérdést hívják a tudatosság kemény problémájának (hard problem of consciousness).
Hogy Platón remekműveit csakugyan hallucinációk ihlették-e, az már sosem fog kiderülni. Az viszont biztos, hogy a drogok és a filozófia remekül kiegészítik egymást. A pszichológus Henry James, a James–Lange-érzelemelmélet egyik szellemi atyja például azt állította, hogy akkor értette meg igazán Hegelt, amikor nevetőgázt szívott olvasás előtt.
Szinte nincs olyan család, baráti társaság, ahol ne lenne legalább egyvalaki, aki valamilyen mentális betegséggel, idegrendszeri zavarral vagy függőséggel küzd. Ez a kötet húsz megrázó igaz történetet tár fel.
MEGVESZEM