Magdolna
18 °C
32 °C
Index - In English In English Eng

Kamuzott a Roszatom, mégis tőlük jöhetett a nukleáris felhő

2017.11.21. 09:38 Módosítva: 2017.11.21. 14:43

Ahogy mi is megírtuk, október elején több európai meteorológiai központ is enyhe radioaktivitás-növekedést mért a kontinens felett. Mint kiderült, a nukleáris felhőt a ruténium nevű anyag 106-os izotópja alkotta, és egészségügyi kockázata nem volt. Most közelebb kerültük ahhoz, hogy kiderüljön, honnan származik a szennyeződés – írja a 444.

Kapcsolódó

Megnövekedett radioaktivitást mérnek Európa fölött

Az Oroszország felől érkező kis mennyiségű sugárzó anyag pontos forrása ismeretlen.

Azt már eddig is lehetett tudni, hogy a felhő Oroszország vagy Kazahsztán felől érkezett. Az is világos volt, hogy mivel ilyen anyag se a természetben, se atomerőműben nem keletkezik, valamilyen más típusú nukleáris üzemből szivároghatott ki. A szivárgásért azonban senki nem vállalt felelősséget. A Paks 2 építésével is megbízott orosz cég, a Roszatom még októberben közleményt adott ki arról, hogy Oroszország felett szinte sehol nem mutatták ki a szennyeződést, pláne nem a Dél-Urálban, ami a nyugati-európai jelentések szerint a legvalószínűbb forrás, és ahol mellesleg a cégnek is van telephelye. A közleményről most kiderült, hogy valótlanságot állított.

A Roszatom ugyanis a Roszhidromet nevű kormányzati intézet méréseire hivatkozott. A Greenpeace helyi szervezete megkereste az intézetet, akik egy kis késéssel ugyan, de közölték, hogy az adataik [pdf] nyilvánosak, bárki megnézheti őket. A 444 ezt meg is tette, és mint írják, a Roszhidromet valójában több oroszországi mérőállomáson is kimutatta a 106-os ruténiumot a légkörben, először pedig éppen a Dél-Urálban - amelyről a Roszatom ugyanezekre az adatokra hivatkozva azt állította, nem érintett terület.

Az intézet mérései szerint a szennyezést először szeptember 25-én mutatták ki, méghozzá két olyan mérőponton, amelyek 100 kilométeres körzetében található a Majak nevű nukleáris telep, ahol a Roszatom az atomerőművekben elhasznált fűtőelemeket dolgozza fel, illetve ipari és kutatási célra állít elő radioaktív anyagokat. Ahogy a lapnak a Greenpeace egy oroszországi aktivistája elmondta, nem bizonyítható közvetlenül, hogy innen származik a szivárgás, de a környéken ez az egyetlen ismert telep, ahonnan származhat. A Greenpeace az orosz ügyészséghez fordult, hogy indítsanak vizsgálatot az ügyben.

Frissítés

A Roszhidromet kedden hivatalosan is megerősítette, ami az adataikból már eddig is kiolvasható volt, vagyis hogy a ruténium 106-os radioaktív izotópjából a megengedett érték ezerszeresét mérték a légkörben szeptember végén az Urál déli része fölött – írja az MTI.

Ez volt az első alkalom, hogy a már korábban európai intézetek által is kimutatott tényt, hogy Oroszországból érkezett a nukleáris felhő, hivatalos orosz forrásból is elismerték. Az intézetet vezető Makszim Jakovenko azt is hozzátette, hogy nekik nem feladatuk kideríteni, hogy a szennyezésnek mi a forrása.

A Roszhidromet közleménye szerint erősen szennyezett mintákat kaptak a két mérőállomástól szeptember 25. és október 1. között: az argajasi állomáson az előző havi érték 986-szorosát mérték, míg Novogornijban a 440-szeresét.

Mindeközben a Roszatom továbbra is tagadja, hogy tőlük szivárgott volna ki a radioaktív szennyeződés. A létesítmény vezetői közleményükben tagadták, hogy Majakból szivárgott volna ki a ruténium-106. Azt írták, hogy 2017 folyamán semmilyen formában sem dolgoztak a radioaktív izotóppal. Kazahsztán egyébként szintén tagadta, hogy az ő létesítményeikből került volna a légkörbe a sugárzó anyag.

A egykor titkos majaki létesítményben történt a világ egyik legsúlyosabb atomkatasztrófája 1957-ben, itt írtunk róla bővebben.

Kibeszélhetik ezt a cikket az Index Facebook-oldalán!