Mária
0 °C
3 °C
Index - In English In English Eng

Hülye volt matekból? Attól még lehet, hogy zseni!

2017.12.14. 16:29

Ha egész életében küszködött a matematikával, és a tanév vége előtt azért imádkozott, hogy meg ne bukjon, van egy jó hírünk: a legfrissebb tudományos vizsgálatok szerint ez nem az alacsony intelligencia jele. Ellenkezőleg: ha küszködik a matekkal, az akár a lappangó zsenialitás jele is lehet.

Nincs olyan, hogy valaki természetes matekzseninek születik. A német oktatási minisztérium tanulmánya szerint alapvetően csak egyféle általános intelligencia létezik, ami azt jelenti, hogy ha jók vagyunk földrajzból és irodalomból, akkor alighanem a matematikához is van érzékünk.

Az evolúció mindenkit felruházott a számok megértésének alapvető képességével – magyarázta Elsbeth Stern, a zürichi Műszaki Egyetem professzora a témával foglalkozó cikkében. Ösztönösen fel tudjuk ismerni, ha egy érték nagyobb a másiknál. Ha egy egyébként jó képességű diák küszködik a matematikával, az valószínűleg nem az ő hibája, hanem az oktatási rendszeré.

Az átlag fölötti vagy nagyon magas intelligenciát csak jó, érthető leckékkel lehet kiaknázni, amik a matematikai kompetenciák kifejlesztésére irányulnak

– írta Stern.

Elképzelhető, hogy a matekból gyenge diáknak valamilyen tanulási rendellenessége van, mint amilyen a diszkalkulia. Mivel ezt az állapotot az információ-feldolgozás hibái okozzák, orvosi diagnózissal kiszűrhető. Más esetekben viszont a rossz matekjegyeknek különböző okai lehetnek. Előfordulhat, hogy a diákoknak megtanítják, hogy kell elvégezni bizonyos számításokat, de sosem értik meg a mögötte meghúzódó matematikai törvényszerűségeket.

Stern beszámolt egy sikeres kísérletről, ahol a diákok nem egymás után, hanem egyszerre tanulták az összeadást és a szorzást, így sokkal jobban megértették a számítások mögött húzódó elveket, és más területeken is tudták hasznosítani őket. A kísérletben részt vevő diákok eredményei sokat javultak.

Egy másik tanulmány azt bizonyította, hogy a nyers intelligenciának csak kis szerep jut a matematikában. A gyakorlás sokkal fontosabb; a tehetség nem genetikai hajlam kérdése, mint azt sokan hiszik. Ha a sportolók, matematikusok, zenészek vagy tudósok kiemelkedő eredményt érnek el, az többnyire az évekig tartó gyakorlás eredménye.

(Business Insider)