Judit

Tartósan károsítja az őssejtek génjeit az alkoholfogyasztás

2018.01.04. 19:53

Egy, a Nature folyóiratban megjelent tanulmány szerint az alkoholfogyasztás nyomán olyan ártalmas anyag jön létre a szervezetben, ami tartósan károsíthatja az őssejtek DNS-ét, ezzel növeli a rák kialakulásának kockázatát – írja az MTI.

A tudósok laboratóriumi kísérletekben egereken hajtottak végre kromoszómaelemzést és DNS-szekvenálást, azaz a DNS alkotó alapegységeinek sorrendjének meghatározását, hogy kimutassák, mekkora génkárosodást okoz az alkohol bomlásakor keletkező acetaldehid. Az egereknek először hígított alkoholt adtak, majd elemezték, hogy hatott a DNS-ükre, a kísérletekből pedig megállapították, hogy az acetaldehid törést okozhat a vér őssejtjeinek DNS-ében, véglegesen megváltoztatva annak génszekvenciáit.

Ez azért lényeges, mert az egészséges őssejtek károsodása esélyt adhat a rákos sejteknek is, még úgy is, hogy a szervezetünk többféleképpen is próbál védekezni az alkohol okozta károk ellen. Elsősorban az aldehid-dehidrogenázokat hívja segítségül, melyek az acetaldehidet acetáttá bontják, ezt pedig a sejtek energiaforrásként hasznosítják, emellett pedig DNS-javító rendszerekkel is rendelkezik, melyek orvosolják a különféle DNS-károkat.

Vannak ugyanakkor olyan helyzetek és embercsoportok, elsősorban délkelet-ázsiai nők, akiknél sikertelen a javítás, ezek a mechanizmusok pedig egyébként sem tökéletesek, azaz az alkohol azoknál az embereknél is vezethet rákos megbetegedéshez, akiknek a védelmi rendszere jól működik.

Egyes ráktípusok az őssejtek DNS-ének károsodása miatt jönnek létre. Ugyan a DNS véletlenül is károsodhat, eredményeink arra utalnak, hogy az alkoholfogyasztás növeli a génártalmak esélyét.

– mondta Ketan Patel, a brit orvosi kutatási testület (Medical Research Council) molekuláris biológiai laboratóriumának munkatársa, a kutatás egyik vezetője.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) nemzetközi rákkutatási hivatala (IARC) az alkoholt a rákot okozó anyagok, vagyis a karcinogének első csoportjába sorolja, mivel meggyőző bizonyítékok támasztják alá, hogy az embernél rákot okoz, egy 2011-es tanulmány pedig azt mutatta ki, hogy az alkohol számlájára írható a Nagy-Britanniában diagnosztizált rákos daganatok mintegy négy százaléka, ami évente nagyjából 12 800 esetet jelent.