Hedvig

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Egy új megfigyelés megkérdőjelezi, amit az univerzum keletkezéséről gondolunk

161532 web
2018.02.02. 15:57

A Centaurus A nevű galaxis körül összehangoltan keringő törpegalaxisokat figyelt meg egy nemzetközi kutatócsoport. A felfedezés megkérdőjelezi az univerzum keletkezésének ma elfogadott elméletét (az úgynevezett standard kozmológiai modellt), így a sötét anyag természetéről alkotott eddigi elképzeléseinket is – írja közleményében a kutatást vezető Bázeli Egyetem.

Más nagy galaxisokhoz hasonlóan a Tejútrendszert is körülötte keringő törpegalaxisok veszik körül. A standard kozmológiai modell szerint ezeknek véletlenszerűen kellene eloszlania a galaxisunk körül, és különösebb rendszer nélkül kellene körülötte keringeniük. A standard modell azt is feltételezi, hogy minden galaxis legnagyobb részben láthatatlan sötét anyagból áll, amelyet eddig még nem sikerült közvetlenül észlelnünk, így csak közvetetten következtetünk a létezésére.

Ezt a modellt már a mi Tejútrendszerünk, illetve a szomszédos Androméda-galaxis is kihívások elé állítja, néhány éve ugyanis kiderült, hogy mindkettő körül korongalakba rendeződve, ráadásul szinkronban keringenek a környező törpegalaxisaik. Ezeket még fel lehetett fogni a szabály alóli egyedi kivételként, a mostani megfigyelés viszont arra utal, hogy mégsem anomáliáról, hanem az eddig gondoltnál gyakoribb jelenségről van szó.

A tőlünk 13 millió fényévnyire található Centaurus A körül ugyanis most a kutatók hasonlóan viselkedő törpegalaxisokat találtak. Ezek az anyagalaxisra merőleges síkban helyezkednek el, és 16-ból 14 ugyanazt a mozgási mintázatot követi – holott a sötét anyagot is számításba vevő szimulációs modellek szerint a közeli univerzum ilyen galaxisrendszereinek maximum fél százaléka kéne, hogy így viselkedjen. Mivel már harmadszor találkoznak vele a kutatók, a véletlen előfordulása kizárható.

A koherens mozgás univerzális jelenségnek tűnik, amely új magyarázatokat követel

– mondta a kutatást vezető Oliver Müller a Bázeli Egyetemről.

Az ilyen struktúrák keletkezését a standard modell nem képes megmagyarázni. A jelenség gyakorisága azt a feltételezést látszik erősíteni, hogy ezek a kisebb galaxisok két nagyobb galaxis összeütközésekor keletkeznek.

A megfigyelés beszámoló tanulmány a Science szaklapban jelent meg.