Vendel

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Köpködő fekete lyukat figyeltek meg egy virtuális szupertávcsővel

2018.04.04. 16:50

A bonni Max Planck Radiocsillagászati Intézet szakértői egy anyagot köpködő fekete lyukat figyelhettek meg korábban nem látott részletességgel, a csillagászat történetének legnagyobb teleszkópjával. Így betekinthettek az úgynevezett relativisztikus jetek, azaz relativisztikus anyagsugarak működésébe, amikkel a fekete lyukak az anyaguk egy részét visszalökik a világűrbe.

A legtöbb galaxis középpontjában gigantikus méretű fekete lyuk található. Sok esetben megfigyelhetők jetek, melyekben a szinte fénysebességű plazma merőlegesen lökődik ki a fekete lyuk anyagörvényéből. Az anyagsugarak pontos kialakulásáról ma nincsenek információink.

Hogy közelebb kerüljenek a megoldáshoz, a csillagászok a Föld és a világűr több rádióteleszkópját egy virtuális, összességében 350 ezer kilométeres átmérőjű szuperteleszkóppá kapcsolták össze; ez csaknem megfelel a Föld és Hold távolságának. A RadioAstron nevű szuperteleszkóp így a csillagászat történelmének legnagyobb teleszkópja.

Művészi koncepció a RadiAstron teleszkóp által megfigyelt NGC 1275 katalógusszámot viselő, Perseus A galaxisról.
Fotó: Pier Raffaele Platania / INAF/IRA/ASC, Lebedev Institute

Az óriásteleszkóppal az NGC 1275 katalógusszámot viselő, Perseus A nevű galaxist célozták meg.

Az eredmény bámulatos volt. A jet mért szélessége jóval nagyobb volt, mint ahogyan azt a jelenleg előnyben részesített modellek alapján vártuk.

– mondta Gabriele Giovannini, az olaszországi Nemzeti Asztrofizikai Intézet (INAF) kutatója, a tanulmány fő szerzője.

Az NGC 1275-ben lévő anyagsugár tíz éve indult újra, és még mindig a formálódási szakaszban van. Ez egyedülálló alkalmat biztosít arra, hogy egy nagyon korai szakaszában követhessük figyelemmel egy fekete lyuknál lévő jet növekedését.

– mondta Masanori Nakamura, a tajvani Academia Sinica kutatója.

A virtuális szuperteleszkóppal a 230 millió fényévnyire lévő galaxisban korábban nem tapasztalt, 12 fénynapnyi pontossággal lehetett leképezni a jet szerkezetét. Ezzel a csillagászoknak tízszer jobb felbontást sikerült elérniük, mint amekkora eddig lehetséges volt.

(MTI | Nature Astronomy)