Orsolya

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Talán mégsem létezik a Föld 2.0

2018.04.09. 17:26

Tudósok megkérdőjelezték az egyik leginkább Föld-szerű bolygó létét, miután jobban kiismerték a felfedezésért felelős Kepler űrtávcső működését, és újra átnézték az eredeti adatokat. Bár a 2015-ben felfedezett Kepler 452b jelű bolygó ezer fényévre van tőlük, így az odautazás nem megvalósítható, szomorú hír ez a földönkívüli élet kutatóinak.

A csillagászok nagyon lelkesek voltak a 452b felfedezésekor, hiszen a bolygó csak egy kicsivel nagyobb a Földnél, az élhető zónában van, és 385 nap alatt járja körbe a saját központi csillagját.

Annyira passzolt minden adat, hogy elnevezték Föld 2.0-nak.

Csakhogy a 452b adatait a Kepler elsődleges küldetése során gyűjtötték be, amely 2009 és 2013 között futott, és a műszerek meghibásodása miatt kellett befejezni. Ebben az időszakban a távcső az ég egyetlen szeletét figyelte, hátha észrevesz egy bolygó általi kitakarást, amikor egy időre eltűnik vagy elhalványul az egyik csillag, ez ugyanis a Naprendszeren kívüli (exo)bolygók felfedezésének jól bevált módszere.

Ahhoz viszont, hogy hitelesen megállapítsák egy elhalványulásról, hogy bolygó okozta, legalább háromszor észlelni kell a jelenséget. A Kepler 452b esetében a hosszú keringési idő miatt erre csak egyszer volt lehetőség. Ennek ellenére a csapat úgy döntött, 99 százalék az esélye, hogy a bolygó létezik.

Most az Astrophysical Journal közölt egy friss tanulmányt, amelyben a kutatók megnézték a régi adatokat, most, hogy jól már ismerik a Kepler hibajelenségeit. Ez alapján jobban meg tudják különböztetni a műszerek hibáiból adódó téves riasztásokat a valódi felfedezésektől - írja a Scientific American.

Jeff Coughlin, a SETI Intézet munkatársa a kollégáival átfuttatta a Kepler 452b adatait több szimuláción, és az jött ki nekik, hogy 16 és 92 százalék közé esik a bolygó létezésének valószínűsége, abban viszont egészen biztosak, hogy 99 százalékról szó sem lehet.

A Kepler 452b egyelőre megtarthatja bolygó státuszát

Nem sikerült bebizonyítani, hogy csakis műszeres hibából eredhetnek az adatok. Egyedül a Hubble űrteleszkóppal lehetne ellenőrizni, hogy ott van-e a bolygó, ám ehhez vagy idén április 18-ra kell hozzáférést szerezni a kutatóknak, vagy várniuk kell 2019 május 8-ig, amikor megint jó lesz a csillagok állása a vizsgálathoz.