Előd

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Megtalálták az univerzum legnagyobb ismert objektumát

2018.04.26. 09:11

14 galaxis több mint 12 milliárd évvel ezelőtti összeolvadását figyelték meg kanadai kutatók a világ legerősebb távcsöveivel – írja a Guardian.

A SPT2349-56 katalógusjelű galaxishalmaz 12,4 milliárd évvel ezelőtt, vagyis mindössze 1,4 milliárd évvel az ősrobbanás után keletkezett. Az összeolvadással létrejövő új galaxis a kutatók számításai szerint azóta is növekedhet, mostanáig további több száz galaxist nyelhetett el, és a tömege már 1000 billiószorosa lehet a Napénak. Ha a számítások helyesek, ez az univerzum legnagyobb ismert objektuma.

Egy masszív galaxishalmazt elkapni a kialakulása közben már önmagában is lenyűgöző. De a tény, hogy ez az univerzum történetének ilyen korai időszakában történt, félelmetes kihívás elé állítja az univerzum struktúráinak létrejöttéről alkotott mai elképzeléseinket

– mondta Scott Chapman, a halifaxi Dalhousie Egyetem kutatója, a felfedezést a Nature-ben bemutató tanulmány társszerzője.

A jelenlegi elméletek szerint a most megfigyelthez hasonló méretű galaxishalmazok keletkezéséhez nagyjából kétszer ilyen hosszú időre lenne szükség. Egyelőre a kutatóknak is rejtély, hogyan tudott ilyen gyorsan ilyen nagyra nőni.