Gál

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Óriási örvény alakú hullámokat fedeztek fel a Napon

2018.05.08. 17:53

Óriási örvény alakú hullámokat fedeztek fel a Napon. A hullámok a Nap forgási irányával ellentétesen terjednek, élettartamuk több hónap - ismertette kutatási eredményeit a német Max Planck Naprendszer-kutató Intézet (MPS) és a göttingeni Georg August Egyetem tudósai vezette kutatócsoport a Nature Astronomy című szaklapban.

A hullámok hasonlítanak azokra, melyek a Föld légkörében határozzák meg az időjárást. A Föld északi féltekéjének szinte minden meteorológiai képén láthatóak ezek az úgynevezett légköri Rossby-hullámok.

Az atmoszférikus Rossby-hullámok a sarkvidék hideg légtömege és a szubtrópusi meleg levegő közötti légtömeghatáron kialakuló poláris jetstreamként figyelhetők meg,

jellemzően az északi féltekén, és kissé mérsékeltebben a déli féltekén. A tudósok negyven éve kutatják, hogy léteznek-e ilyen hullámok a Napon: most először sikerült őket egyértelműen azonosítani és leírni. A szoláris Rossby-hullámok közeli rokonai a Föld légkörében és az óceánokban fellépő Rossby-hullámoknak.

A szoláris Rossby-hullámok nehezen felismerhetők, ezért a Nap éveken át tartó alapos megfigyelésére volt szükség a felfedezésükhöz - hangoztatta Laurent Gizon, az MPS kutatócsoportjának vezetője. A NASA Solar Dynamics Observatory műholdjának egyik műszere (HMI) segítségével gyűjtött adatokat elemezték a szakértők.

"A HMI felvételei elegendően nagyfelbontásúak ahhoz, hogy a Nap látható felszínén (a fotoszférán) lévő granulák mozgását követhessük" - fejtette ki Björn Löptien, az MPS kutatója. A granulák tulajdonképpen felszálló konvektív elemek, olyan cellák, amelyekben a forró gázok a mélyből felfelé igyekeznek. Ezek a viszonylag kis konvektív sejtek a Nap felszínén mintegy 1500 kilométeresek.

"Nagy, örvény formájú hullámokat találtunk, amelyek a rotációval ellentétes irányban mozognak. Teljesen váratlan az, hogy ezek a hullámok csak a Nap egyenlítői régiójában találhatók" - hangsúlyozta Gizon. A hullámminták több hónapon át stabilak maradnak. A szakértőknek először sikerült meghatározni a hullámok frekvenciája és a hullámhossza közötti összefüggést és így egyértelműen Rossby-hullámokként azonosítani őket.

A szoláris Rossby-hullámok gigantikusak, hullámhosszuk összehasonlítható a Nap rádiuszával. Ezek a hullámok jelentős alkotórészei a csillag belső dinamikájának, mert a Nap kinetikus energiájának felét teszik ki - közölte Gizon.