Orsolya

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Megvan a Naprendszer első valódi migránsbolygója

2018.05.21. 17:50

A Naprendszer első "állandó bevándorlójaként" azonosítottak egy bizonyos "2015 BZ509" jelzéssel ellátott aszteroidát, amely a Jupiter pályáján kering a Nap körül - méghozzá az összes többi égitesttel ellentétes irányban.

58dd2a641d0000cf3b7d1604.png

Eddig a Napot tavaly szeptemberben a legjobban megközelítő Oumuamuát tartották kutatók az első olyan ismert aszteroidának, amely egy másik csillag körüli bolygórendszerből érkezett a Naprendszerbe. Egy, a Royal Astronomical Society folyóiratában hétfőn publikált kutatás (amit az MTI ismertetett) azonban rámutat, hogy míg az Oumuamua csak egy "átutazó migráns", amely 2020 körül elhagyja a Naprendszert, a három éve felfedezett aszteroida "állandó jelleggel letelepedett bevándorló" a bolygórendszerünkben.

Az amerikai, olasz és német csillagászok által az arizonai LBT-teleszkóp segítségével végzett kutatás vezetője, Fathi Namouni szerint a körülbelül három kilométer átmérőjű "2015 BZ509" nem sokkal a Naprendszer 4,5 milliárd évvel ezelőtti keletkezése után csatlakozhatott bolygórendszerünkhöz egy másik csillagrendszerből.

A kisbolygó bevándorló-eredetére az a perdöntő bizonyíték, hogy ha az aszteroida a Naprendszer szülöttje lenne, akkor a többi égitesttel megegyező irányban keringene a Nap körül.

És hogy mi késztet migrációra egy kisbolygót? Helena Morais, a kutatócsoport tagja szerint ez:

Más csillagrendszerekből származó kisbolygók migrációja azért fordul elő, mert a Nap csillagok egy csoportjában keletkezett, ahol mindegyiknek megvoltak a saját bolygói és kisbolygói. A csillagok közelsége, amelyet felerősített a bolygók gravitációs ereje, elősegítette aszteroidák bevonzását más csillagrendszerekből.

A tanulmány szerint a Naprendszer első "állandó és bevándorló" aszteroidájának felfedezése segíthet többet megérteni a bolygók keletkezéséről és a Naprendszer fejlődéséről. Ráadásul az továbbra is rejtély, hogy miért kering retrográd irányban a kisbolygó.