Gál

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Fejünk fölött kering az Univerzum leghidegebb helye

2018.05.22. 13:49

Sokáig a porból és gázokból álló Boomerang Nebula volt a világ leghidegebb pontja, ahol nagyjából egy Kelvin a hőmérséklet, tavaly azonban sikerült ennél is hidegebbet teremteni egy földfelszíni laboratóriumban: 0,00036 Kelvin az új rekord.

A NASA azonban már útnak indította egy Cygnus űrhajó fedélzetén a Nemzetközi Űrállomás felé a Hideg Atom Laboratóriumot (Cold Atom Laboratory, CAL), ahol a berendezések telepítése után 0,000000001 Kelvinre hűtenek majd le gázokat - írja a Popular Science.

Sokkal alacsonyabb lesz a hőmérséklet, mint kint a világűrben.

A tudósok a Bose-Einstein kondenzátumokat akarják tanulmányozni ezen a szélsőségesen alacsony hőmérsékleten. Annyira lelassítanak atomokat, hogy azok szinte teljesen mozdulatlanok lesznek, és elkezdenek részecske helyett hullámként viselkedni.

Azért érdekli nagyon a tudósokat az űrállomáson zajló kísérlet, mert a földfelszínen létrehozott kondenzátumok csak a másodperc törtrészéig tarthatók fenn, a gravitáció nagyon bekavar. Abban bíznak, hogy az űrállomás fedélzetén legalább pár másodpercen át megfigyelhetik a szuperlassú atomokat.

A berendezések naponta 6,5 órán át működnek majd, és a NASA eddig hét javaslatra bólintott rá. A laboratórium az aktuális tervek szerint 3 éven át működik majd, de ha érdemes, meghosszabbíthatják az élettartamát.