Teréz

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Legyen tó, legyen tó – így szólhatna a Frozen-dal az Antarktiszon

GettyImages-620148370
2018.05.22. 18:12

Műholdas és toporgráfiai adatok révén, a kontinens meglátogatása nélkül fedeztek fel három tavat az Antarktisz jege alatt cseh kutatók, közölte a Cseh Tudományos Akadémia Csillagászati Intézete. Hasonló sikert ért el az elmúlt évben az intézet kutatója, Jaroslav Klokocnik és csoportja, amikor a déli-sarkvidék jege alatt két vulkánt fedeztek fel.

Ezúttal Klokocnik a Geológiai és a Földméréstani, Topográfiai és Kartográfiai Intézet munkatársaival, Jan Kostelecky és Vaclav Cilek kutatókkal dolgozott együtt. Elemezték a műholdak által rögzített gravitációs anomáliákat és a földfelszín egyes pontjain a tömegsűrűségben vagy az anyagban tapasztalható különbségeket, amelyek a jégréteg miatt láthatatlanok, írja az MTI.

A módszer az olajtartalékok utáni kutatásban is alkalmazható. Korábban a szaúd-arábiai Gavar-olajmezőn ellenőrizték a módszer hatékonyságát.

A radarok topográfiai adatai megmutatják az újonnan felfedezett tavak felszíne feletti jégréteg vastagságát. A kutatás során kiderült, hogy a három tó a jég alatt összeköttetésben van a Vosztok-tóval.

A cseh kutatók adhatnak nevet a tavaknak, akik saját családtagjaik után szeretnék elnevezni őket. Klokocnik tavaly felesége és lánya után a Dana és Zuzana nevet adta a két felfedezett vulkánnak.

(Borítókép:  Mario Tama / Getty Images Hungary)