Gál

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Újabb bizonyítékot találtak a titokzatos kilencedik bolygó létezésére

2018.05.22. 23:41

Korábban is találtak már arra utaló jeleket a csillagászok, hogy a Naprendszer külső tájékán, jóval a Plútón túl található egy kilencedik, ma még ismeretlen bolygó. Egy újonnan felfedezett aszteroida tovább erősíti ezt a feltételezést – írja a Popular Science.

Kuiper-öv nevű, Neptunuszon túli kisbolygóövben keringő kilencedik bolygó elméletét még 2016 elején jelentette be Mike Brown, a Caltech csillagásza (aki mellesleg a korábbi kilences bolygó, a Plútó visszaminősítését is kezdeményezte).

A távoli bolygójelöltet közvetlenül azóta se sikerült megfigyelni, mert ehhez nincsenek is még elég jó műszereink.  A kutatók a Kuiper-öv kisebb jeges objektumaira gyakorolt hatásából következtettek a létezésére. Ezeknek a Naphoz képest döntött pályája egy masszívabb égitest jelenlétére utal, amelynek a gravitációs mezője torzítja a közelben elhaladó objektumok keringését. Márpedig a mérhető pályamódosulásokból a kutatók arra következtetnek, hogy a legvalószínűbb magyarázat egy bolygó, amelynek a tömege a Föld és a Mars közé tehető.

A legújabb bizonyíték, amely alátámasztja ezt az elképzelést, a 2015 BP519 nevű aszteroida felfedezése. Magát az égitestet három évvel ezelőtt azonosították, és éppen olyan fura elliptikus alakú és döntött állású pályán kering a Nap körül, amilyenre a kilencedik bolygó léte alapján a kutatók következtettek.

A felfedezéstől maga Mike Brown is izgalomba jött, szerinte ez az aszteroida az eddig hiányzó kapocs a már ismert távoli elliptikus pályájú és közelebbi döntött pályájú objektumok között. Bár más magyarázatok se zárhatók ki, amelyek a pályája torzításáért felelősek, jelenleg magasan a kilencedik bolygó tűnik a legvalószínűbbnek a kutatók szerint.

A Michigani Egyetem Juliette Becker által vezetett kutatócsoportja által azonosított aszteroida pályája a Naprendszer síkjához képest 54 fokban döntött. Ezen kívül azt lehet még tudni róla, hogy törpebolygó méretű lehet, és a Földnél nagyjából 450-szer távolabb kering a Naptól. Ez az első olyan objektum a Kuiper-övben, amelyet már a kilencedik bolygó hipotézisének megszületése után térképeztek fel.