Előd

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Vannak növények, amik az álcázás mesterei

2018.06.11. 16:00

Nem az állatok a megtévesztés egyedüli mesterei: egy új tanulmány szerint a növények is képesek hasonló álcázási trükkökre. A Kínai Tudományos Akadémia (CAS) Kunmingi Botanikai Intézete és az Exeteri Egyetem kutatói összehasonlították az állatok és a növények által használt kamuflázstechnikákat. Arra jutottak, hogy bizonyos növények is egy sor olyan trükköt alkalmaznak, amelyekről korábban úgy vélték, hogy csak az állatok képesek rá, írja az MTI.

Ilyen módszerek a környezet imitálása, egy tárgy észlelhető körvonalainak a megtörése és az álcázás, melynek során egy jelentéktelen tárgyhoz, például kőhöz hasonlatossá alakulva bújnak el a ragadozók elől. A tudósok szerint az egyik álcázó növényfaj, a Corydalis hemidicentra leveleinek színe mindig alkalmazkodik a kő színéhez, amelyen él.

"Ezek a növények megmutatják, hogyan használható az álcázás a különböző élettereken" - mondta Niu Jang kutató. A kutatók eredményeiket a Trends in Ecology and Evolution című szaklap júniusi számában mutatják be.

Niu szerint a kamuflázs az állatok fő védekezési stratégiája, melyet 150 éven át az evolúció illusztrálására és tanulmányozására használtak. A növények által alkalmazott technikákat azonban sokkal kevésbé tanulmányozták. "Ebben a kutatásban meg akarjuk találni a nővényi és állati kamuflázs közötti hasonlóságokat és felismerni, milyen fontos ökológiai és evolúciós kérdéseket vethet fel ez a jelenség" - mondta Niu.