Pandora, Gabriella

Megint megtalálták a világ hiányzó anyagának egy részét

2018.06.22. 17:39

Egy nemzetközi kutatócsoport megtalálta az univerzum rejtőzködő hagyományos anyagának, barionjainak eddig hiányzó utolsó részét. Ezek az anyagok alkotják az összes létező objektumot a csillagoktól a fekete lyukak magjáig, és mostanáig csak a kétharmadát tudták felderíteni a tudósok.

A nemzetközi kutatócsoport a hiányzó harmadra a galaxisok közötti űrben talált rá.

Oxigéngáznyalábok formájában létezik, nagyjából egymillió Celsius-fokon

- mondta Michael Shull, a Coloradói Egyetem munkatársa, a Nature című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány társszerzője, aki szerint az anyag megtalálása fontos lépés az asztrofizikusok számára.

2012-ben Shull és kollégái úgy vélték, hogy a barion-anyag hiányzó 30 százaléka valószínűleg az űrben hálószerű mintázatban megtalálható intergalaktikus anyagban, a WHIM-ben található (Warm-Hot Intergalactic Medium, vagyis Meleg-Forró Galaxisközi Anyag).

A galaxisok közötti térségekben a hiányzó anyag kutatásához a szakértők egy sor műholdat irányítottak az 1ES 1553 jelű kvazár felé. A kvazárok hatalmas tömegű fekete lyukak a galaxisok közepén, amelyek kisugárzott energiamennyisége rendszertelenül fel-fellobban. „Ez gyakorlatilag egy nagyon fényes világítótorony odakint az űrben” - mondta Shull. A tudósok rengeteg információt gyűjthetnek abból, ahogyan egy kvazár kisugárzása áthalad az űrön.

Munkája nyomán a kutatócsoport magasan ionizált oxigéngáz jeleit találta a kvazár és a Tejútrendszer között, amely elég nagy sűrűségű ahhoz, hogy - az egész univerzumra vonatkoztatva - a hagyományos anyag hiányzó 30 százalékát alkossa.

Megtaláltuk a hiányzó barionokat

- mondta Shull.

A szakember úgy vélte, hogy a galaxisok és kvazárok évmilliárdok alatt engedték ki ezt a gázt az űrbe. Shull szerint a kutatóknak felfedezésüket oly módon kell bizonyítaniuk, hogy további fényes kvazárok felé irányítják a műholdakat - olvasható az Eurekalert tudományos hírportálon.