Jenő
-3 °C
6 °C

A tesztoszteron miatt akarnak a férfiak luxuscikkeket

000 NP1SY
2018.07.04. 10:58

Véletlenül sem betakart Rolex a csuklón, látványosan pörgetett Ferrari-kulcs és felhajtott gallérú Pierre Cardin pulttámasztáshoz, Calvin Klein farmer, Armani öltöny: nem tehetnek róla, erre vannak kondicionálva, jobb meg nem jutott eszükbe. A státuszszimbólumok iránti vágy, a hivalkodó fogyasztás régóta tárgya a tudományos kutatásoknak, szociológusok sora igyekezett megfejteni a mögöttes okokat és a társadalmi dinamikát. Egy friss kutatás biokémiai magyarázatot nyújt: eszerint a tesztoszteron szint áll direkt összefüggésben a vásárlói kivagyisággal.

Colin Camerer viselkedéskutató Nature-ben megjelent tanulmánya azt mutatta ki, hogy a magasabb tesztoszteronszintű férfiaknak szignifikánsan fontosabb a státuszszimbólumnak minősülő márkák birtoklása, mint a többieknek.

Az állatvilágban a tesztoszteron az agressziót táplálja, az agresszió pedig a státuszt szolgálja. Számos emberi viselkedés a főemlős rokonainknál látható viselkedés átalakított formája. Ebben az esetben tehát a fizikai agressziót egyfajta fogyasztói agresszióval helyettesítjük

– fogalmaz Camerer.

A kutatásban tesztoszteronzselékkel végeztek kísérleteket. A bevont 243 férfi egy részének a valós tartalmú zselével néhány órára megnövelték a tesztoszteronszintjét, mások pedig tudtukon kívül placebót kaptak. Néhány óra után, miután a tesztoszteron felszívódott a véráramba, a kísérleti alanyoknak egy tesztet kellett kitölteni, melyben 1-10-ig kellett értékelniük egyes presztízsmárkák termékeik. Az eredmény: a megnövelt tesztoszteron szignifikánsan kívánatosabbnak mutatta a státuszszimbólumokat, mint normális esetben.

Camerer a Louis Vitton táskákat, Hermes öveket, a Goyard-termékeket és a kabriókat és társaikat a hím pávák faroktollához hasonlítja. Bár azok hivatottak elkápráztatni a nőstényt, közben tehertételt is jelentenek, a madarak nélkülök könnyebben tudnának menekülni veszélyhelyzetben, vagy ha a szervezetük nem fordítana erre annyi energiát. A biológiában „költséges jelzésnek” nevezik ezeket a hívságokat – mint a kutató mondja, ugyanez áll a 300 ezer dolláros luxusautókra is, melyek komoly befektetést igényelnek, csak azért, hogy jelezzék, tulajdonosaiknak módjában áll megvásárolni őket.

Nőkkel nem folytatták le a kísérletet, így azt egyelőre nem tudni pontosan, hogy a nők divattermékekhez való viszonya hasonló biokémiai stimulációkon alapszik-e.

(Borítókép:  Str / AFP)

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?