Előd

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

A valaha talált legnagyobb dinoszauruszlábat azonosították

2018.07.24. 17:48

A valaha talált legnagyobb dinoszaurusz-lábfejként azonosítottak kutatók egy évtizedekkel ezelőtt felfedezett leletet, amelyről azt is megállapították, hogy a Jurassic Parkból is jól ismert növényevő Brachiosaurus, a Földön valaha járt legnagyobb állatok egyikének közeli rokonától származik – írja az MTI.

A PeerJ folyóiratban publikált tanulmány szerint a lábcsontokat még 1998-ban, Wyoming államban fedezték fel a Kansasi Egyetem kutatói, köztük Anthony Maltese, aki ma már a coloradói Rocky Mountain Dinosaur Resource Center munkatársa.

Azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy a csaknem egy méter széles láb egy óriási teremtménytől származik, ezért rögtön el is neveztük az állatot Nagylábnak

– idézte fel Maltese, a tanulmány vezető szerzője, és hogy érzékeltesse az állat méreteit, hozzátette, hogy csak a combcsontja 2,07 méter hosszú lehetett.

A New York-i Amerikai Természettudományi Múzeum szakértői most háromdimenziós szkennelési eljárást és precíz méréseket alkalmazva vetették össze a wyomingi leletet az egyes dinoszauruszfajok lábméretével, míg végül minden kétséget kizáróan sikerült megerősíteniük, hogy az eddig felfedezett legnagyobb dinoszauruszlábfejjel van dolguk.

A szakembereknek azt is sikerült megállapítaniuk, hogy a lábfej a Jurassic Park című filmből is ismert szauropoda dinoszaurusz, a hosszú nyakú és hosszú farkú, növényevő Brachiosaurus egy nagyon közeli rokonától származik, amelynek lábnyoma kétszer akkora volt, mint a Tyrannosaurus rexé. A Brachiosaurus egy Utah állam keleti részétől egészen Wyoming északnyugati feléig terjedő hatalmas területen élt nagyjából 150 millió évvel ezelőtt.

Emanuel Tschopp, a New Yorkban működő Amerikai Természettudományi Múzeum paleontológusa, a tanulmány társszerzője szerint vannak ugyan lábnyomok és hiányos csontvázak Ausztrália és Argentína területéről, amelyek a jelek szerint még nagyobb állatoktól származnak, de azokból a gigantikus csontvázakból hiányoznak a lábak.

Ez a teremtmény minden bizonnyal az Észak-Amerika területén valaha kóborló legnagyobb állatok egyike volt

– mondta, ugyanakkor meglepőnek nevezte az eredményt abból a szempontból, hogy a szauropodák nagy részének élettere sokkal kisebb volt akkoriban.