Előd
8 °C
17 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

A génjeinknek is köze van az iskolázottságunkhoz

2018.07.25. 14:54

Csaknem 1300, az iskolai végzettség szintjével összefüggő génvariációt azonosított egy nemzetközi kutatócsoport az eddig készített egyik legnagyobb humán genetikai tanulmányban. A Social Science Genetic Association Consortium (SSGAC) által vezetett tanulmány szerzői 71 adatbázisra kiterjedően elemezték több mint 1,1 millió ember adatait. A 15 országból származó alanyok mind európai felmenőkkel rendelkeztek és 30 évesek, vagy annál idősebbek voltak.

Egy korábbi, de kisebb méretű tanulmány 74 olyan génvariánst azonosított, amik összefüggnek az iskolázottság szintjével. A Nature Geneticsben publikált új tanulmány szerzői 1271 ilyen génvariációt azonosítottak.

Robbee Wedow, a boulderi Coloradói Egyetem végzős hallgatója, a tanulmány egyik szerzője szerint az eredmények új megvilágításba helyezik a genetika befolyásoló erejét az összetett emberi viselkedésekre nézve. A kutatók ugyanakkor hangsúlyozzák, hogy az egyes génvariációk önmagukban csekély előrejelző-értékkel bírnak.

Az 1271 génvariáció jelentőségének felméréséhez a kutatók készítettek egy poligenetikus pontrendszert, ami egymillió génvariáció együttes előrejelző erejét mutatta meg, beleértve az iskolázottsággal összefüggő, valamint a genomban azonosított többi génvariánst is.

Megállapítottuk, hogy az iskolázottsággal összefüggő génvariációk jelentős része az agyfejlődés gyakorlatilag összes szakaszában, valamint az agyi idegsejtek közti kommunikációban is jelentős szerepet játszik. A genomban lévő számos génvariáció hatásának elemzése azonban azt mutatta, hogy ezek együttvéve ugyanolyan mértékben képesek előre jelezni egy személy várható iskolai végzettségét, mint a különböző demográfiai tényezők.

– mondta Peter Visscher, az ausztrál Queenslandi Egyetem professzora, a tanulmány egyik szerzője. Visscher szerint a most azonosított 1271 génvariáns együttvéve az emberek közötti iskolázottságbeli különbségek mindössze nagyjából 4 százalékára ad magyarázatot.

Wedow arról is beszélt, hogy bár a poligenetikus pontrendszer kutatási szempontból hasznos eszköz, semmiképpen sem szabad a való életre alkalmazni.

Az alacsony poligenetikus pontszám nem azt jelenti, hogy valakinek esélye sincs magas iskolai végzettséget szerezni.

Az elszántság, a családi helyzet, a társadalmi-gazdasági státusz és az egyéb tényezők szerepe sokkal nagyobb, mint a géneké.

Mivel a mostani tanulmány kizárólag európai felmenőkkel rendelkező alanyok adatait elemezte, ezért további vizsgálatokra lesz szükség különböző hátterű alanyok bevonásával.

(MTI)