Előd

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Olvadnak a kelet-antarktiszi gleccserek

2018.07.27. 15:29

A kelet-antarktiszi Totten-gleccser és a Moszkvai Állami Egyetemről elnevezett gleccsernél is jelentős tömegcsökkenést figyeltek meg az Irvine-i Kaliforniai Egyetem (UCI) kutatói. A két jégóriás összeomlása öt méternyi globális tengerszint-emelkedést eredményezne.

Az Amerikai Geofizikai Unió (AGU) folyóiratában közölt tanulmány szerint 2002 áprilisa és 2016 szeptembere között a két gleccser együtt nagyjából 18,5 milliárd tonna jeget veszített évente. Ez 0,7 milliméternyi globális tengerszint-emelkedést okozott. Az UCI kutatói a NASA műholdképei, illetve regionális légköri klímamodellek alapján vizsgálták a Totten és a Moszkvai Állami Egyetem gleccsert, megállapítva, hogy mindkettőt súlyosan veszélyezteti a klímaváltozás.

Az Antarktika nagyjából kétharmadát kitevő kelet-antarktiszi régióról eddig úgy vélték a szakértők, hogy ezt a térséget kevésbé fenyegeti az éghajlatváltozás, mint a nyugat-antarktiszi és az Antarktiszi-félsziget sérülékeny jégtakaróit. A kutatók szerint mindkét gleccsert veszélyezteti a melegedő óceánvíz, és mindkettő befolyásolhatja a jövőbeli globális tengerszint-emelkedést.

Ez a tanulmány rávilágít arra, hogy a kelet-antarktiszi gleccserek épp olyan fontosak a jövőnk szempontjából, mint a kontinens nyugati részén lévő társaik.

– mondta Eric Rignot, az egyetem munkatársa.

Isabella Velicogna, a tanulmány társszerzője szerint a kelet-antarktiszi gleccserek tanulmányozása azért bonyolult, mert itt sokkal nehezebb észlelni a változást, mint a nyugat-antarktiszi gleccsereknél. A szakember szerint a világ ilyen távoli pontján a műholdak sokat segítenek a kutatóknak a gleccserek evolúciójának megértésében.

(MTI)