Óriási áttörés: azonosították a Parkinson-kór egyik fő okát

2021.05.31. 16:26 Módosítva: 2021.05.31. 16:26

Az életkor előrehaladtával a szervezetben lévő fehérjék megfelelő struktúrája felbomlik, és olyan fehérjeaggregátumok alakulnak ki, amelyek neurodegeneratív betegségeket okoznak. A szakemberek megállapították, hogy a szervezet proteinjeinek minőségellenőrző rendszerei újraszerveződnek az évek során.

Az agyi fehérjék specifikus minőségellenőrző rendszere megváltozik az életkor előrehaladtával, és elveszíti azon képességét, hogy fenntartsa a proteinek struktúráját, így nem képes többé védelmet nyújtani a betegségekkel szemben.

A Nature Communications című folyóiratban publikált tanulmány szerint az alapvető fehérje-ellenőrzési rendszer nem azonos módon működik minden sejtben, hanem minden egyes szövetben alkalmazkodik a proteinek mennyiségéhez és interakciójához.

A minőség-ellenőrző rendszer időskori megváltozásával megszűnik a szövettel való összehangoltság, ezáltal az ártalmas folyamatok elleni védelem is.

„Az eredményeink olyan gyógyszerek kifejlesztéséhez vezethetnek, amelyek lehetővé teszik a fehérjeminőség-ellenőrzés képességének fenntartását időskorban is, ezáltal lassítva a neurodegeneratív betegségek kialakulását” – írták a szakemberek.

Frontvonal

Átfogó elemzések, világátalakító kérdések és jövőképek egy kötetben.