A gyorsételreklámok felturbózhatják a diétát

GettyImages-71148282
2023.05.13. 16:13
Az Amerikai Marketing Szövetség oldalán megjelent legújabb tanulmány az egészségtelen élelmiszerek és a fogyókúra kapcsolatát vizsgálta. Az új kísérletekből kiderült, hogy az egészségtelen és gyorséttermi ételek látványa, azok fogyasztásának képe egészségesebb étkezésre motiválhat.

A képalkotó eljárásokon alapuló vizsgálatok szerint a látvány érzelmeket és viselkedést indukálhat, ha például olyan képet látunk, amin valakit eltalál egy kalapács, akkor agyunk azon idegi hálózatai aktiválódnak, amelyek a fájdalomhoz kapcsolódnak.

Egy új kutatás fogyókúrázó résztvevőinek olyan képeket mutattak, amelyeken gyorséttermek ételeit ették nagy étvággyal a reklámok szereplői, és meglepő módon ez nem több, hanem épp hogy kevesebb evésre ösztönözte a fogyókúrázókat. Ezek az eredmények azonban összhangban vannak a mentális képekkel kapcsolatos korábbi kutatásokkal, amik azt bizonyították,

hogy ha csak elképzeljük, hogy végrehajtunk egy cselekvést, vagy érzelmeket élünk át, az hasonló neurális hálózatokat aktivál, mintha ténylegesen csinálnánk vagy megtapasztalnánk valamit.

A reklámok ételeket vagy evést ábrázoló képei bizonyos tanulmányok szerint azt is sugallhatják az embernek, hogy ő fogyasztotta el az ábrázolt ételt. Hamis emlékeket generálhatnak. Tehát ha csak gondolunk arra, hogy ettünk valamit, már jóllakottnak érezhetjük magunkat.

A reklámkísérlet

132 diétázó hallgatót két csoportra osztottak: vagy csokigolyót majszoló embereket bemutató reklámot néztek, vagy egy animációst, amiben nem fogyasztott senki semmit, csak láthatóak voltak a csokik. Ezután tesztelték őket, és azok, akik a csokievő reklámot látták, kevesebbet ettek a felkínált édességből, mint akik az animációst nézték.

Ugyanezt megismételték hamburgerrel is: 130 diákkal nézettek meg egy hamburgerreklámot, a csoport felét arra kérték, hogy képzelje el, ahogy eszi a hamburgert, a másik felének pedig az volt a feladata, hogy képzelje el, ahogy filmezi. A diákokat ezután csokis keksszel csábították: akik megnézték a hirdetést, és arról fantáziáltak, hogy megeszik a hamburgert, kevesebb csokis kekszet ettek, mint azok, akik csak a filmezésbe élték bele magukat.

Vagyis már csak a gyorsétel fogyasztásának a látványa elég ahhoz, hogy a néző étvágya csökkenjen.

Tehát lehet, hogy ha az egészséges táplálkozást akarjuk propagálni, akkor egészségtelen ételek képeivel kell erősíteni a hirdetést.

Az Amerikai Marketing Szövetség 594 felnőtt résztvevőt tesztelt egy online vizsgálat során, amiben ínycsiklandó alma és sült krumpli képét mutatták. Ezután arról faggatták őket, mennyi chipset ennének meg. Azok, akik a sült krumplis reklámot nézték, kevesebb chipset ettek volna, mint azok, akiknek az alma képét mutatták. Nos, akkor talán eddig teljesen rossz egészségmegőrző kampányokat folytattak a szakértők?

Igen, az egészséges táplálkozást hirdető kampányoknak tartalmazniuk és ábrázolniuk kell az egészségtelen ételek képeit és fogyasztását is. Azok a fogyókúrázók, akik elképzelték, hogy gyorsételeket esznek a reklámok hatására, úgy érezték, kudarcot vallottak a diétájukban. Vagyis ha valóban diétáznánk, és egészségesebben táplálkoznánk, akkor nyugodtan nézzük a csábító és egészségtelen ételek reklámjait és képeit, sőt éljük is bele magunkat, hogy a szánk beleharap a tiltott ételbe.

A tudomány mai állása szerint ez csökkentheti az egészségtelen ételek iránti vágyunkat, és egészségesebb táplálkozásra ösztönözhet. Döbbenet, de igaz!

(Borítókép:  Jeff J Mitchell / Getty Images)

Elindult az Indamedia média és marketing-kommunikációs kiadványa.

További szakmai tartalmakért kattints és kövess bennünket!

MEGNÉZEM
Ma is tanultam valamit 1-2-3-4-5

5 könyv
Több mint 600 meghökkentő, érdekes és tanulságos történet!

MEGVESZEM