A legerősebb dízel

2000.06.22. 09:34
A legújabb dízelmotorok meghazudtolnak minden előítéletet. Hatalmas erőtartalékkal rendelkeznek, kiemelkedő menettulajdonságokkal képesztik el a használóikat, egyúttal alacsony fogyasztással örvendeztetve meg őket az egyébként is kedvezőbb árú üzemanyagtípusból. A Mercedes Benznél a gépjárműfejlesztés egy új csúcspontot ért el: az autógyártó bemutatta a világ legerősebb személyautóba szerelt dízelmotorját.
Mióta a dízelmotorok szívós munkával ledolgozták a hozzájuk fűződő előítéleteket, miszerint túlsúlyosak, és csak a traktorok és más erőgépek kezelőit lehet ekkora zajhatásnak kitenni, nos azóta az öngyulladó motorokat a technikai fejlődés remekműveként dicsérik.

Négy liter, 250 lóerő, 9,6 literes fogyasztás

Az S 400 CDI a világ legerősebb dízel személyautója
"Erre a motorra valóban büszke vagyok" - jelentette ki a Mercedes S 400 CDI bemutatóján Erich Arbeiter főkonstruktőr, megpaskolgatva a részlege 245 kilogrammos "bébijét", amely lepipál minden eddig gyártott személygépkocsi-dízelmotort. Ez a négy literes lökettérfogatú V8-as erőforrás 250 lóerős (184 kW) legnagyobb teljesítményre képes, legnagyobb nyomatéka 560 Nm, és a gyári adatok szerint átlagosan csak 9,6 litert fogyaszt száz kilométeren.

A Mercedes szuper-dízelmotorjával elsőként az S-Klasse vásárlói ismerkedhetnek meg S 400 CDI néven, mintegy 142 ezer márkás (19 millió forintos) áron. A motor a kompakt felépítése miatt a fejlesztők szerint később más típusokban is bevethető lesz.

Ennél a V8-as blokknál a hengersorok ugyanis nem a szokásos 90 fokos, hanem 75 fokos szöget zárnak be. A kisebb helyet elfoglaló motor előtt nyitva áll az út, hogy akár a G, M vagy az E osztály kínálatába is bevezessék.

Javul a fogyasztás, csökken a légszennyezés

Az új dízel V8-as az alumínium széleskörű felhasználásának köszönhetően (például motortömb) ebben a teljesítmény-szegmensben pehelysúlyúnak számít. A technikai finomságok sora a biturbó feltöltővel és a levegővisszahűtéssel kezdődik, de megemlítendő a vízhűtéses kipufogógáz-visszavezetés és az új nagynyomású szivattyú is.

A szűk hengerszögű V8-as más típusokba is átkerülhet
A hengersoronként alkalmazott Common-Rail befecskendező rendszerben akár 1350 bar-os nyomással is áramolhat az üzemanyag. Ennek a rendszernek az előnye, hogy a nyomást nem az egyes befecskendezésekhez hozzák létre. A közös vezeték folyamatosan tartja a nyomást, vagyis a bejutatott üzemanyag mennyisége pontosan adagolható, a befecskendezés ideje pedig széles intervallumon belül választható meg. Ezáltal jelentősen javul a fogyasztás és a hatásfok, illetve csökken a légszennyezés.

A előbefecskendezés (Piloteinspritzung) elvének alkalmazásával sikeresen elérték a Mercedes mérnökei, hogy csökkenjen a motor zajszintje és tovább javuljon az égés. Az "igazi" befecskendezés előtt bejuttatott kevés üzemanyag ellobban, ami előmelegíti az égésteret, így a később érkező teljes üzemanyagtöltet gyorsabban, hatékonyabban és nyugodtabban ég el.

Nincs zaj

Aki a 400 CDI kormánya mögött ül, természetesen csak azt figyeli, milyen hatalmas erő szorítja az előrelendülő kéttonnás jármű ülésébe. Az ötsebességes automata váltó segítségével a dízelmotor minden dübörgés, kopogás, és más dízelre jellemző zajhatás nélkül 7,8 másodperc alatt teljesíti a 0-100 kilométeres sebességugrást. A legnagyobb sebességet gyárilag leszabályozták 250 km/h-ra.

A 400 CDI szériafelszereléseI közé tartozik az ESP (Electronic Stability Program - dinamikus menetstabilizátor rendszer), a klímaberendezés, a front-, oldalsó- és függönylégzsákok, illetve az úgynevezett Night Security Illumination. Ha a sofőr este egy nagy parkolóban keresi az autóját, az indítókulcson levő gomb megnyomásával a ködfényszórókkal együtt távolról felkapcsolhatja az első és a hátsó helyzetjelzőket.



  • Tippek
  • Babaváró hitel