Emil, Csanád

Az indiánok hat ősanyától származnak

2008.03.14. 11:21
Majdnem mindegyik ma élő amerikai indián őse ugyanaz a hat nő, akik nagyjából húszezer évvel ezelőtt vándoroltak be a kontinensre, állítják a génkutatók.

Genetikai vizsgálatok szerint az amerikai kontinensen élő indiánok családfája hat asszonyra vezethető vissza, ami persze nem azt jelenti, hogy csupán hat nő kelt át a kontinensre. A tudósok inkább azt a következtetést vonták le, hogy ez a hat ős hagyományozott olyan genetikai örökséget, amely a mai populáció 95 százalékában jelen van. A felfedezésről a PLoS One című online tudományos folyóirat ír.

A jelentős női ősök még csak nem is egyszerre érkeztek az Újvilágba, sőt nagy valószínűséggel nem is egyidőben éltek. Az kutatás eredményei szerint az asszonyok valamikor 18-21 ezer évvel ezelőtt - azaz nagyjából az első betelepülések idejében - léptek az amerikai kontinensre.

Anya csak hat van

Ugo Perego, a Páviai Egyetem professzora vizsgálatával megerősíti azt a korábbi feltételezést, amely szerint a mai indiánok mindegyike hat anyai leszármazási vonalból származik. A kutatás a mitokondriális DNS-t elemezte, vagyis az emberi sejtek energiatermeléséért, anyagcseréjéért felelős sejtszervecskéjének kizárólag anyai eredetű örökítőanyagát. Az ennek alapján felállított családfákból következtetni tudnak a DNS egy adott génjének korára.

Így volt meghatározható a legutolsó hat közös vonal, amely olyan ősanyáktól származik, akik már nem Ázsiában éltek, hanem nagy valószínűséggel Beringiában, azaz az egykor Ázsiát az amerikai földrésszel összekötő, a mai Bering-szoros területén fekvő földhídon.