25 milliós bírság a Culevitnek
25 millió forintra bírságolta a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a Culevit Rákkutató és Gyógyszerfejlesztő Kft-t (Culevit Kft.), mert az Culevit nevű termékeinek reklámozásával kapcsolatban jogsértés követett el, amikor annak betegséget megelőző, kezelő vagy gyógyító hatást tulajdonított – írja a HavariaPress.
A GVH megállapította, hogy a Culevit Kft. 2011 márciusa és 2013 novembere közötti kommunikációjában
tabletták vagy italporok valamelyike, mivel a speciális gyógyászati célra szánt tápszer, illetve annak összetevői elpusztítják a ráksejteket, és így alkalmasak lehetnek e betegség gyógyítására, továbbá alkalmazásukkal a fogyasztó meg is előzheti e betegséget, illetve gyorsíthatja gyógyulását.
A Culevit tabletta és italpor különleges táplálkozási célú élelmiszernek minősül, azon belül a speciális gyógyászati célra szánt tápszer kategóriába sorolható az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet (OÉTI) nyilvántartása szerint. A Culevit Kft. azonban
a termékeknek emberi betegséget megelőző, kezelő vagy gyógyító tulajdonságot tulajdonító jelölés, megjelenítés reklámozásának engedélyezése iránti kérelmet az OÉTI-hez.
A GVH a bírság összegét a kommunikációs költségek alapján állapította meg. A hivatal súlyosító körülménynek értékelte, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat a fogyasztók széles körét érte el, illetve időben elhúzódott, kifejezetten sérülékeny fogyasztókat, betegeket célzott meg, akik az átlagosnál érzékenyebbek az egészségügyi problémájukkal kapcsolatos kereskedelmi kommunikációra.
Enyhítő körülményként értékelte a GVH, hogy a vásárlási szándékot mutató fogyasztók a vásárlást megelőzően további információhoz juthattak a különböző szakemberek révén, a Culevit Kft. a versenyfelügyeleti eljárás megindulását követően felhagyott a jogsértő gyakorlattal, szüneteltette kommunikációját.
A GVH megtiltotta a jogsértő magatartás folytatását.
Megtámadják
A Culevit törvénysértőnek tartja és közigazgatási perben a bíróságon megtámadja a GVH döntését, mert szerintük nem állítottak „gyógyhatásra vonatkozó tulajdonságokat”.
Sajtóközleményükben nyolc pontban kifogásolják a GVH döntését, ezek közül több pontban arról van szó, hogy a GVH miről dönthet és miről nem, azonban ez nem mond el semmit a bírságról, hiszen a hivatal maga sem állította például, hogy a gyógyhatást vizsgálták volna, csak azt, hogy erre vonatkozó állításokat tett-e a cég reklámjaiban.
A Culevit nem érti azt sem, miért baj, hogy tudományos eredményekkel próbálták alátámasztani a termékeik hatását. „Úgy ítéljük meg, hogy a találmányok, tudományos felfedezések, kutatási-fejlesztési eredmények, klinikai vizsgálatok ismertetése sem minősülhet termék reklámnak. Annak a több tízezer daganatos betegnek, aki a Culevitet az elmúlt 17 év során és napjainkban is használja vagy használni fogja a hagyományos onkológiai kezelések (műtét, sugár- és kemoterápia) kiegészítésére, joga van arra, hogy a munkánk tudományos hátteréről, számukra érthető módon és nyelven tájékozódjanak” – írják.
Érvük az is, hogy nem minden kommunikáció reklám: „A vonatkozó jogszabály (Éltv.) szűkebben fogalmaz, mint amit a GVH kiterjesztő értelmezése a Culevit Kft-n számon kér. A törvény szövege szerint ugyanis tilos úgy reklámozni az élelmiszer kategóriába sorolt Culevit tápszert, hogy az gyógyhatással rendelkezik. A jogszabály csak a reklám-vonatkozásban tiltja a gyógyhatás állítását, a GVH pedig önkényesen kiterjeszti valamennyi kommunikációra.”
Azt azonban nem magyarázzák meg, mire gondolnak más kommunikáció alatt, és mi az, amiért nem kellett volna bírságolni.