Erzsébet

Beépített lépésszámlálóval közlekednek a hangyák

2006.07.05. 10:30
A gólyalábbal felszerelt hangyák túllőnek a célon, míg a csonkolt lábúak alulbecsülik a távolságot, derül ki német és svéd tudósok korszakos kísérletéből.

A hangyák beépített lépésszámlálóval mérik, pontosan hány lépést kell megtenniük, hogy élelemhez jussanak, és hányat, hogy visszajussanak fészkükhöz, derül ki unatkozó német és svéd tudósok nagyszabású kísérletéből, amelyet a Science magazinban tettek közzé.

A hangya az ember barátja
A kutatók a Szaharában honos sivatagi hangyák vizsgálatával jutottak a megdöbbentő felfedezésre. Rájöttek, hogy a hangyák még vaksötétben is pontosan fel tudják becsülni a távolságot, amelyet az élelemig vagy a fészekig meg kell tenniük.

A kutatók először beidomították a hangyákat, hogy sétáljanak el az etetőhelyig, majd gólyalábakat szereltek az állatokra, hogy megfigyeljék, hogyan alkalmazkodnak az ilyetén meghosszabbodott lépéstávolsághoz. A kontrollcsoportba sorolt szerencsétlen hangyák lábát a tudomány nevében csonkolásos módszerrel megrövidítették.

Örök talány?

Azok a hazafelé tartó hangyák, amelyek gólyalábakon közlekedtek, egyértelműen túllőttek a célon, míg a megrövidített lábúak alulbecsülték a fészkükig megteendő távolságot, mondta el a Philadelphia Inquirernek a kutatócsoport vezetője, Matthias Wittlinger.

Az etetőhely és a hangyafészek közötti 10 méteres távolságot a gólyalábakkal felszerel hangyák 5 méterrel túlhaladták, a csonkolt lábúak viszont 4,25 méterrel a cél előtt megálltak. A kutatók nem tudták pontosan megszámolni, hány lépést tettek meg a hangyák, de abban bizonyosak, hogy azok a hangyák, amelyek futottak, nagyobbakat léptek, mint azok, amelyek kényelmes sétatempóban tették meg a távot.

A kísérletet leíró tanulmányban a kutatók leírják: nem hiszik, hogy a hangyák valójában fejben számolnák a megtett lépéseket, arra viszont nem adnak magyarázatot, pontosan hogyan működik a beépített lépésszámláló. Egyike ez a tudomány azon csodáinak, amelyek még hosszú ideig foglalkoztatják majd az emberiséget és a hangyákat.