Lukács
5 °C
20 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Pályát tévesztett a világ legnehezebb műholdja

2002.11.26. 15:38
Ellentmondásos hírek érkeznek arról, hogy valóban végleg elveszett-e az Astra-1K típusú távközlési műhold, amelyet keddre virradó éjszaka a kazahsztáni Bajkonur orosz űrközpontból Proton-K hordozórakétával bocsátottak fel. A műhold a hordozórakéta hibája miatt az eredetileg 36 ezer kilométer magasban kijelölt pálya helyett 200 kilométer magasságban vesztegel.
Az orosz űrhajózási hivatal, a Roszaviakozmosz több szakértője szerint a sikertelen pályára állítás után már nem lehet geostacionárius pályamagasságba emelni a műholdat, míg annak gyártója, a francia Alcatel Space képviselője arról számolt be, hogy a helyzetet ellenőrzésük alatt tartják és keresik a megoldásokat.

Öt tonnás szerkezet

Az Astra fellövését a műhold tulajdonosa, a luxemburgi székhelyű európai műhold-szövetség (SES) rendelte meg. Az Astra-1K mintegy 5 tonnás tömegével a világ legnehezebb műholdja, nem csak televíziós adások, hanem rádiós, és mobiltelefonos frekvenciák továbbítására is alkalmas műhold.

Nem ment elég magasra

A Roszaviakozmosz egyik szakértője szerint a problémák a parkolópályán következtek be, ahonnan az Astrának át kellett volna térnie az átmeneti, majd végleges pályájára. A hordozórakéta lépcsői kezdetben jól működtek, ám az elválasztó egység irányíthatatlannak bizonyult, ezért a műhold idő előtt vált le a Proton-K típusú hordozóról. A tervek szerint a Föld feletti, 36 ezer kilométer magasságú geostacionárius pályára kellet volna állítani a műholdat, de a hiba miatt az Astra 180-220 kilométer magasságú orbitális pályára került.

Saját hajtóműveivel küldhetik feljebb

A hivatal másik képviselője, Konsztantyin Krejgyenko optimistábban nyilatkozott a fejleményekről: beszámolója szerint a műhold saját hajtóművekkel rendelkezik, és az orosz szakértők jelenleg azt tanulmányozzák, hogy ezek energiatartalékai elegendőek-e az objektum tervezett pályájának eléréséhez. Hasonlóan vélekedett az Alcatel Space specialistája is, aki azt közölte, hogy az Astra nem sérült meg a baleset során, és az optimális megoldások lehetőségeit hamarosan a műhold tulajdonosa elé tárják.

Az elmúlt másfél hónapban az orosz űrhivatalnak ez már a második sikertelen műhold-fellövése: október 15-én az oroszországi pleszecki bázison történt baleset egy Szojuz-U hordozórakétával, amely ugyancsak egy európai, Saturn-M műholdat juttatott volna a kozmoszba. A balesetben akkor egy ember halt meg, nyolcan pedig megsebesültek.