Gyöngyi
5 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Süllyed Kelet Velencéje

2002.07.03. 13:19
Bár az egykor a Kelet Velencéje nevet indokoló bangkoki csatornák nagy részét már feltöltötték, a thaiföldi főváros abban ma is hasonlít a "lagúnák városára", hogy gyorsuló ütemben süllyed, akárcsak az igazi Velence.
A jelenség a város egyes részeit különböző mértékben érinti, de a legrosszabb helyeken évi 12 centiméteres a mozgás lefelé. Ehhez képest Velence az egész múlt században "csak" 23 centimétert süllyedt. A Chao Phraya folyó mocsaras partjaira épült Bangkok altalaja valóságos lidércnyomás mérnökök és a városépítők számára, felszíni rétegeit ugyanis csúszós agyag alkotja. Sokak szerint egyenesen a világ legrosszabb agyagos talaja van itt.

Mélyre kell ásni a metrót

Megerősíti ezt az a thaiföldi mérnök is, aki a 10 milliós metropolis még épülő első metrójának építkezésén dolgozik. A felszín első tizenöt métere a legproblematikusabb, mert igen kevéssé teherbíró. Ezért a metróvonalat húsz méterrel a földfelszín alatt vezetik a más világvárosokban szokásos 10-15 méter helyett - mondja Vithaya Punmongkol. Mindez persze igen megdrágítja az építkezést. Minél mélyebbre kell menni, annál többe kerül.

A nehézségek húsz éve kezdődtek, amikor Bangkok lakossága robbanásszerűen felduzzadt, és gomba módra elszaporodtak a magasépületek, amelyekből több száz épült, a talajvizet pedig szivattyúzni kezdték. Ez tovább súlyosbította a problémát.

Tilos a talajvízhez nyúlni

Az illetékes minisztérium tisztségviselője szerint hamar kiderült: a süllyedésnek az a fő oka, hogy az üzemek számára kiszivattyúzzák a talajvizet. Ma ez már tiltott dolog. Ennek ellenére naponta 2,2 millió köbméter vizet vesznek ki az altalajból. A város süllyedése miatt még komolyabbá vált a helyzet az esős évszakban, amikor egész városrészek kerülnek víz alá. Szeptemberben, októberben egyes negyedekben lehetetlenné válik a közlekedés.

Ázsia "Velencéje" átlagosan alig egy méterrel fekszik a tengerszint felett. Dagálykor és az esős évszakban viszont a víz 1,7-2 méterrel a tengerszint fölé emelkedik. A süllyedés okozta épületkárok és a helyreállítási költségek 1998-ban már 47 millió dollárra rúgtak. Az építési területek előkészítése, a víztelenítés pedig 300 millió dollárt emésztett fel. Egyes felhőkarcolóknál már teljesen eltűnt a járda.

Szerencsére a megfelelő mélyen alapozott épületek nem mozdultak meg, de a talaj felső rétege egyértelműen süllyed. "A helyzet igencsak komoly, - állítja a város főépítésze is - a süllyedés azonban természetes folyamat, nem lehet megállítani."