Jolán

Mágneses nanokorongok a rák ellen

2009.11.30. 10:00 Módosítva: 2009-11-30 10:05:55
Nanométeres mérettartományba eső, irányított mágneses korongokkal sikerült rákos sejteket elpusztítani amerikai kutatóknak, számoltak be eredményeikről a tudósok a Nature Materials című szaklapban.

A 60 nanométer (a nanométer a méter egymilliárdod része) vastagságú korongok a laboratóriumi kísérletekben átszakították a ráksejtek membránját, ezáltal önmegsemmisítésre késztették azokat.

Az apró korongok vas-nikkel ötvözetből készülnek, így mágneses mező segítségével mozgathatók, a rákos sejtek így távirányítással roncsolhatók szét velük. Elena Rozhlova, az egyesült államokbeli Argonne Nemzeti Laboratórium munkatársa elmondta, hogy mindössze tíz percig tartották a korongokat alacsony mágneses mezőben, ami elegendő volt ahhoz, hogy a ráksejtek 90 százalékát elpusztítsák segítségükkel az ezt követő tesztben.

A tanulmányt kommentálva Jon Dobson, a brit Keele-i Egyetem szakértője kifejtette, hogy a nanokorongokat antitestekkel terelhetik a tumorsejtek irányába. "Elegáns és gyors technika a tumor megsemmisítésére a teljes testre irányuló kezelések, például a kemoterápia mellékhatásai nélkül" - értékelte Dobson az új módszert.