Gál

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Antibiotikumot evő baktériumokat találtak

2008.04.04. 12:04
Több talajlakó baktériumtörzs a leghatékonyabbnak hitt antibiotikumokat is képes táplálékként felhasználni, jelentették be csütörtökön amerikai kutatók a megdöbbentő hírt. Ez azt jelzi, hogy a baktériumok és az ellenük kifejlesztett antibiotikumok közti háborúban a mikróbák nyertek meg egy újabb csatát.

Tizenegy helyről vettek talajmintát a bostoni Harvard Medical School kutatói és a benne élő baktériumokat vizsgálták. A talajlakó baktériumok között olyat is találtak, amelynek ellenállóképessége ötvenszerese a baktériumrezisztenciára meghatározott szabványnak. "Természetesen nagyon meglepődtünk az eredményen" - mondta George Church genetikus, a Science tudományos folyóiratban megjelent tanulmány főszerzője.

Sokféle talajmintában számos baktériumtörzset találtak, amelyek nem csupán ellenállónak bizonyultak az antibiotikumokkal szemben, de egyenesen egyetlen élelemforrásuk lett a szer. Több kutató foglalkozott már az antibiotikumfaló baktériumokkal, ám Church tanulmánya a legmódszeresebbek között van. Ötleteket ad, miért alakítanak ki a mikróbák ilyen gyorsan ellenállóképességet az antibiotikumokkal szemben, mely ahhoz vezet, hogy a gyógyszergyáraknak újabb és újabb szereket kell kifejleszteniük.

Rákaptak a méregre

Church csoportja eredetileg olyan parányokat keresett a talajban, melyek képesek a toxinokat eltávolítani a növények vázát alkotó cellulózból. A vizsgált minták között volt antibiotikummal is etetett szarvasmarhák trágyájával beszórt mezőről származó talaj is. Az ebből a talajmintából származó mikróbák könnyedén legyűrték a toxinokat, éltek és szaporodtak a közegben.

Az alapkísérlet után antibiotikumok ellen is kipróbálták a mikróbákat és a kutatók nagy meglepetésére a baktériumok tovább éltek és tenyésztek. Ezután már módszeresen tanulmányoztak több száz mikróbát tizennyolc antibiotikummal szemben, melyek közé valamennyi fő osztályba tartozó, természetes és mesterséges szer került, beleértve a penicillint és a gyakran alkalmazott ciprofloxacint is. Találtak baktériumokat, amelyek csaknem valamennyi tápoldatban könnyedén szaporodtak.

A vizsgált baktériumok általában nem ártalmasak az emberre, de néhány közülük közel áll például a Burkholderia cepacia complexhez, mely a cisztás fibrózisban szenvedőket fertőzi meg, vagy a Serratia marcescenshez, mely a gyengült immunrendszerű embereket fertőzheti meg. A baktériumok antibiotikumokkal szemben kifejlődő ellenállóképessége egyre nagyobb egészségügyi gond világszerte.