Márta, Flóra

A fagyasztott Ebola vírus felfedte titkát

2008.07.10. 14:25
0 hozzászólás

Kaliforniai kutatóknak sikerült megfagyasztaniuk az Ebola vírust és felvételeket készíteniük tüskéjéről, melyet a vírus a sejtek megfertőzésére használ. A kutatók reményei szerint ezzel a felfedezéssel közelebb kerülhetnek a halálos kórokozó elleni vakcina vagy kezelési mód kifejlesztéséhez. "Az Ebola tüskefehérjéje rejtve van, mely megmagyarázhatja, miért ennyire halálos a vírus. Emberi szénhidrátokkal palástolja el magát" - mondta Erica Ollmann Saphire, a kutatás vezetője, a La Jollában működő Scripps Kutatóintézet munkatársa. A fehérjének három-négy pici darabja fedetlen, ezek a foltok gyógyszer vagy vakcina célpontjaként használhatók a jövőben.

Az Ebola vírusos vérzéses lázat idéz elő. A megfertőzöttek körében jellemzően igen nagy a halálozási arány, 50 és 90 százalék között mozog. A vírus testváladékokkal (például nyál, vér), vagy a fertőzött emberrel való közvetlen fizikai kontaktus útján, valamint köhögéssel, tüsszentéssel terjed. A kutatók régóta dolgoznak az Ebola kezelési módjának kidolgozásán. Ollmann Saphire elmondta: évekig tartott kristályos állapotba hozni a vírust, hogy felvétel készülhessen róla. Az eljáráshoz egy olyan antitestet használtak fel a kutatók, melyet az 1995-ös zairei járvány egyik túlélőjének csontvelőjéből sikerült elkülöníteni. A tüskefehérjének két alegysége van, amelyek egymást burkolják be furcsa módon kölcsönösen - írják a kutatók a Nature című tudományos folyóiratban megjelent közleményükben. Mindezt pedig még a szénhidrátok ernyője fedi el. Az Ebola vírus legyőzésében kizárólag ez a tüskefehérje lehet a kutatók célpontja - véli Ollmann Saphire.

(MTI)