Etelka, Aletta

Az aszpirin csökkenti a vastagbélrák veszélyét

2009.08.12. 15:33
4 hozzászólás

Az aszpirin szedése nemcsak a vastagbélrák visszatérésének esélyét csökkenti, hanem annak kockázatát is, hogy a betegségbe belehaljon a páciens - ismertették amerikai kutatók több mint két évtizedes tanulmányuk eredményét.

Az aszpirin már ma is kiemelt helyet foglal el a házipatika gyógyszerei között. Kisdózisú napi használata segít a szívroham és a szélütés megelőzésében, ezen felül fájdalmat és lázat csillapít. Korábbi tanulmányok megállapították, hogy csökkenti a vastagbélrák kialakulásának veszélyét, a Journal of the American Medical Association című szaklapban megjelent legutóbbi vizsgálat eredményei szerint pedig megelőzheti a vastagbélrák miatti halálozást is.

Andrew Chan, a bostoni Harvard Egyetem kutatója és munkatársai 1279 vastagbélrákos férfinál és nőnél tanulmányozták az aszpirinszedés hatását. A vizsgálatban résztvevő embereknél a tumor nem terjedt még át a test más részeire. A kutatók úgy találták, hogy azok, akik a kór megállapítása után aszpirint kezdtek szedni, csaknem 30 százalékkal kisebb valószínűséggel haltak meg a tumor miatt, mint azok, akik nem szedtek aszpirint. Az aszpirint szedő emberek ráadásul más okból is 21 százalékkal kisebb eséllyel haláloztak el a több mint két évtizedig tartó tanulmány ideje alatt.

Az eredmények azt jelzik, hogy az aszpirin - azon túlmenően, hogy megelőzi előfordulását - befolyásolhatja a vastagbélráknál lezajló biológiai folyamatokat is, jelezte közleményében Chan.
Az aszpirin vélhetően a gyulladást és a sejtosztódást támogató ciklooxigenáz-2 nevű enzim gátlásával fejti ki hatását. Sok tumornál megfigyelhető a COX-2 bősége.

Előnyei mellett azonban az aszpirin súlyos gyomorvérzést is okozhat. A csoport szerint további, alaposan ellenőrzött klinikai vizsgálatok szükségesek, mielőtt a gyógyszer rutinszerű szedését javasolnák a vastagbélrákos pácienseknek. A vastagbélrák a tüdőrák után a második vezető rákos halálok az Egyesült Államokban, a Nemzeti Rákintézet adatai szerint idén mintegy 50 ezer amerikai életét oltja ki.

15%