Nándor

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

A veserák összetettebb, mint eddig hitték

2010.01.07. 11:04
6 hozzászólás

Minél többet vizsgálják, annál bonyolultabbnak tűnik a rák háttere. Brit kutatók több új génmutációt találtak, amelyek kapcsolatban vannak a veserákkal - közölték a Nature tudományos magazinban megjelent tanulmányukban.

Az eredmény azt mutatja, hogy ez a látszólag egyszerű rákfajta is számos további altípusra osztható, ami megnehezítheti a személyre szabott kezelést. A veserák leggyakoribb formáját, a világossejtes karcinomát az esetek többségében egyetlen gén, a VHL mutációja okozza. Mégis, amikor a kutatók mintegy száz tumorminta 3500 génjének DNS-elemzését elvégezték, további géneket találtak, amelyek rákos elváltozást indítanak el a sejtekben.

A gének közül három a hisztonokat módosítja, azokat a fehérjéket, amelyek a DNS-molekula kromoszómákba csomagolását segítik, és kritikusan fontosak a sejtműködés szempontjából. A cambridge-i Wellcome Trust Sanger Intézetének Rákgenom Programjának keretében végzett vizsgálatok azt mutatják, hogy az újonnan megtalált génmutációk egyike sem járul hozzá 5 százaléknál nagyobb arányban a veserákos esetekhez. Ahhoz azonban, hogy személyre szabott, eredményes kezelést kapjanak a páciensek, fontos tudni, hogy melyik altípusba tartozik a vesetumor.

A veserák évente 100 ezernél több embert öl meg világszerte.