Laura, Alida

Növényvédőszer készíthető a nikotinból

2010.11.08. 10:59
14 hozzászólás

Rossz idők járnak a dohánytermesztőkre, az egészséges életmódért folytatott hadjárat nyomán a világ egyre több országában csökken a dohányosok száma, illetve a cigaretta, szivar, pipadohány iránti kereslet. Egy új tanulmány azonban reményt kelthet a dohányipar dolgozóiban: a hatalmas zöld levelekből környezetbarát növényvédő szer készülhet.

A dohánylevélből készült főzetet ma is alkalmazzák kiskertekben, háztáji gazdaságokban, például levéltetvek ellen. Hamarosan azonban nagyüzemi méretekben is alkalmazást nyerhet a dohány legfontosabb alkotórésze, a nikotin.

Mint az ontariói egyetem kutatói az Industrial & Engineering Chemistry Research című folyóiratban beszámoltak róla, kísérleteik során vákuumba helyeztek dohányleveleket, majd 500 Celsius fokra hevítették őket.

Az így nyert biológiai olajat többféle mezőgazdasági kártevő - baktériumok, gombák, burgonyabogár - ellen próbálták ki. Ezek nagy része elpusztult az olajos permetezéstől. A kutatók ebből arra következtetnek, hogy a nikotinolaj ipari méretekben is felhasználható lehet növényvédő szer gyanánt.