Luca, Ottilia
Index - In English In English Eng

DNS-teszttel kimutatható a bélrák

2011.03.07. 11:21
1 hozzászólás
Két gént vizsgálva állapították meg brit kutatók, hogy bizonyos tesztek alkalmasak lehetnek a bélfalon jelentkező jóindulatú polip és a bélrák megkülönböztetésére. Az eredmény azért fontos, mert miközben nem minden polip lesz rákos, csaknem valamennyi bélrák polipokból fejlődik ki.

A cambridge-i egyetem kutatóinak tanulmánya a British Medical Journal csoporthoz tartozó Gut című szakfolyóiratban jelent meg. A vizsgálatban 261 mintát elemeztek, melyek vagy jóindulatú polipból, vagy a bél tumorjából származtak. A tudósok különösen az úgynevezett DNS-metilációra figyeltek, mert úgy vélik, ez alapvetően fontos az élet folyamataiban.

Az egészséges sejtekben a DNS-molekulához kapcsolódó kis méretű metilcsoportok vannak jelen, melyek - más feladatuk mellett - megakadályozzák, hogy bizonyos gének által kódolt fehérjék termelődni kezdjenek. Rákos sejtekben azonban ez a folyamat elromolhat, a metilációs mintázat megváltozhat.

Mint Ashraf Ibrahim kutatásvezető elmondta, ezeknek a molekuláris változásoknak a tanulmányozása segítheti, hogy a bélrákot sokkal egyszerűbben diagnosztizálják a jövőben. A kutatók több olyan helyet azonosítottak, ahol ezek a molekuláris jelzők károsodhatnak, és kimutatták a rák kifejlődésével való összefüggésüket.

A rák kialakulásának hátterében álló molekuláris folyamatot vizsgálva olyan jelzőket sikerült detektálni, melyek egykor tesztelésre is alkalmasak lesznek - vélekedett Ibrahim. A korai diagnózis és kezelés pedig alapvető a gyógyulás érdekében a béldaganatok esetében is.