Budapest-New York, egy óra
További Tudomány cikkek
Sikeresen tesztelték azt a hajtóművet, amelynek segítségével az eddigihez képest akár hétszeres sebességre is képesek lesznek a jövő repülőgépei, írta meg a BBC. A Hyshot III elnevezésű hajtóművet az ausztráliai Woomerából lőtték fel egy kétfokozatú Terrier-Orion segítségével.
Leesett
A Hyshot III a hordozórakétával érte el a 314 kilométeres magasságot, innen aztán zuhanórepülésben tért vissza. A becsapódás előtt az egységnek sikerült elérnie a Mach 7.6-os, azaz óránként 9 ezer kilométeres sebességet, ráadásul a zuhanás végén még a hajtómű is beindult, így a teszt sikeresnek nevezhető.
A nemzetközi összetételű csapat most a kísérlet eredményeit elemzi, és megpróbálják összevetni a tényeket az előzetes számításokkal. Meglehetősen kevés adattal tudnak dolgozni, hiszen csak az utazás utolsó hat másodpercében működött az előírások szerint a hajtómű, aztán a földbe csapódott a 380 millió dolláros szerkezet.
Rachel Owen, a hajtóművet tervező brit védelmi cég, a QinetiQ alkalmazottja szerint minden a tervek szerint alakult, és a hajtómű is pontosan működött, az eszköz a kijelölt röppálya alapján a starttól négyszáz kilométerre ért földet.
Működik
A scramjet hajtómű működési elve egyébként meglehetősen egyszerű. Nincsenek mozgóalkatrészei, és az üzemanyag, a hidrogén égetéséhez szükséges oxigént sem kell magával cipelnie, hiszen azt a levegőből veszi fel. A technológia egyetlen hátulütője, hogy a hajtómű ötszörös hangsebesség alatt nem kezd el üzemelni, mert hatezer kilométeres óránkénti sebesség alatt a levegő nem elég sűrű és forró ahhoz, hogy beinduljon az égés.
Mivel a hajtóműnek nem kell magával cipelnie az oxigént, sokkal nagyobb hasznos terhet cipelhet, a megfelelő sebesség eléréséhez viszont kell még egy hajtómű. A kutatók ugyanakkor bíznak abban, hogy összességében mégis könnyebb lesz a rakéta, mint hagyományos társai, abban meg egyenesen biztosak, hogy működtetése olcsóbb lesz.
A tervek szerint az első időkben műholdakat juttatnak majd az űrbe a scramjet késői leszármazottai. A másik lehetőség a polgári repülés forradalmasítása: a tervezők reményei szerint az új hajtómű az eddiginél hétszer gyorsabb utazást tesz majd lehetővé. Ez London-Sydney viszonylatban két órát jelent, de Budapestről New Yorkba eljutni sem tart majd tovább egy óránál.
A mostani egyébként csak az egyik állomása volt a három fázisból álló idei tesztsorozatnak. Ugyanezzel a technológiával kísérleteznek a japánok, majd júniusban jönnek az ausztrálok, a tervek szerint gépük már tízszeres hangsebességre lesz képes.