Az Apple logó kreatívvá tesz

2008.03.19. 11:48
29 hozzászólás
Régóta vita tárgya, hogy létezik-e tudat alatti reklám, befolyásolható-e az agyunk néhány századmásodpercig látható üzenetekkel.
A Duke University kutatóinak kísérletében az alanyoknak különféle logikai feladatokat kellett megoldaniuk, miközben cégek emblémáit vetítették a monitorukra egy-egy képkocka erejéig. Ez olyan rövid idő, hogy a tudatig nem jut el, mit látott a szem (a kísérlet végén 100 dollárt ajánlottak fel annak, aki eltalálja, milyen logót látott, de a 341 résztvevőből senkinek nem sikerült), de a márkához kötődő asszociációk mégis befolyásolják az agyunkat.
 
Az egyik kísérletben az Apple és az IBM logóinak tudat alatti hatásait vizsgálták. Előbbihez az innováció és a kreativitás fogalmát kapcsolja általában az ember, míg utóbbihoz a megbízhatóságot – és ezt az eredmények igazolták is. A teszt egyik feladata az volt, hogy minél több felhasználási módot soroljon fel az ember egy hétköznapi tárgyhoz; ezzel mérték a képzelőerőt. Az eredmény: az almás logó sokkal több, és kreatívabb megoldásra sarkallta a tesztalanyokat tudat alatt, mint a három kék betű.
 
A kutatók szerint a kísérlet eredménye roppant fontos tanulsággal jár a marketing tudománya számára, miszerint a nem konkrét termékhez, hanem a céghez vagy márkanévhez kötődő hirdetések, az image-reklámok sokkal fontosabbak és hatásosabbak, mint eddig gondoltuk, jórészt ezek építik ki ugyanis az emberekben ezeket az asszociációkat.
tanulmány a Journal of Consumer Research szakfolyóiratban jelent meg.